Inrikes

Jaktsverige hoppas på Zlataneffekt

INRIKES

Stockholm. Jägaren Zlatan Ibrahimovic får förhoppningarna att spira i svenska jaktkretsar. Dels om en mer positiv bild av jakt, dels om att fler ska utbilda sig till jägare.

Få har väl undgått bilreklamfilmen med den 32-årige fotbollsstjärnan i jaktkläder som började sändas i slutet av januari. På Studiefrämjandet, som länge erbjudit jägarutbildningar på uppdrag av Svenska jägareförbundet, finns nu en förväntan.

– Vi hoppas på en Zlataneffekt i ett samarbete vi har med Jägareförbundet kring nya svenskar i naturen, säger presskontakten Åsa Wrenfelt på Studiefrämjandets riksförbund till TT.

Projektet är en del i Jägareförbundets integrationssatsning.

– De senaste åren har det kommit betydligt fler kvinnor till jägarkurserna, särskilt unga kvinnor. Når vi även folk med ickesvensk bakgrund är det ju underbart, tycker Åsa Wrenfelt.

Än är det dock för tidigt att se om förhoppningarna infrias. Men jägaren och varumärkesutvecklaren Anders Dalenius tror att effekterna av reklamfilmen kan komma att påverka svenskarnas inställning till jakt.

– Zlatan sänder i filmen en tydlig signal om att jakten är öppen för alla, säger han till tidningen Svensk Jakt och tror att särskilt stort avtryck bör kunna utläsas bland barn och ungdomar med invandrarbakgrund.

TT

Publisert:

Aftonbladet

/

Senaste Nytt

/

Inrikes