Inrikes

Rosor, passion och en enkel tulipan

INRIKES

Alla hjärtans dag. Den fjortonde februari passar svenskarnas på att visa sin uppskattning i form av en ros eller tre. Men samtidigt som beställningarna av hemleveranser ökar, förlorar torgförsäljare på att dagen i år infaller på en lördag.

Hos Saeb Hariri, blomsterförsäljare på Slussen i Stockholm, vandrar några strökunder förbi i förmiddagslunken.

– Alla killar köper rosor i dag, säger han, samtidigt som han slår in några röda Naomis åt en manlig kund.

Han säger att många köper en ros och ännu fler tre. Ett kärlekens tal, eller om man väljer att se det lite mer krasst:

– Det blir billigare så (det vill säga priset per ros). Men de finns de som köper fem också.

Strax därpå kommer en kvinnlig kund, och Saeb Hariri tittar menande på mig när hon köper en knippe tulpaner. Det visar sig vara en gåva till ett värdpar i skärgården och har inget med hjärtdagen att göra. Konsumera kan man göra en annan dag, är hennes kommentar.

Saeb Hariri hoppas på en bra försäljning men tror inte att det blir några rekordnivåer. För honom är det bättre när alla hjärtans dag infaller på en veckodag.

Något som inte påverkar blomsterföretaget Interflora. De tiodubblar sin försäljning en dag som denna och noterar att beställningarna av blommogram, i butik och på nätet, blir allt fler. Tusentals personer jobbar under dagen med att leverera buketter, choklad och passionerade meddelanden.

– Under morgonen har jag hjälpt till att skriva hälsningskort som våra kunder har önskat att få med sina buketter och där kan jag säga finns det väldigt mycket starka känslor och passion, säger företagets vd Magdalena Persson, och tillägger:

– Kanske behöver vi svenskar en extra liten puff för att få ur oss de där känslorna.

TT

Publisert:

Aftonbladet

/

Senaste Nytt

/

Inrikes