Inrikes

Ryskt plan i incident vid Bornholm

Stockholm. Ett ryskt signalspaningsplan med avslagna transpondrar och ett passagerarplan som lyft från Kastrup flög på kollisionskurs i fredags.

– Anmärkningsvärt och mycket allvarligt, säger försvarsminister Peter Hultqvist.

Vid lunchtid på fredagen upptäcktes det ryska signalspaningsflygplanet på internationellt luftrum över Östersjön av radar. Svenska och danska stridsflygplan skickades upp för att identifiera. Försvarsmakten såg att planet var på kollisionskurs med ett passagerarplan som lyft från Kastrup.

– Vår personal ger en tydlig rekommendation: "Gör något, sväng undan!". Då gör civiltrafikledaren det, säger flygvapenchefen Micael Bydén till TT.

Situationen liknar en incident den 3 mars då ett ryskt signalspaningsplan var mindre än hundra meter ifrån ett SAS-plan.

– I det här fallet har vi undvikit att det blev så nära, säger Micael Bydén.

Ökar risken

Med avstängda transpondrar blir flygplan "osynliga" för den civila trafiken och risken för katastrofer ökar. Peter Hultqvist (S) tycker att det är olämpligt och oansvarigt att Ryssland frekvent flyger på det viset.

– Det är anmärkningsvärt och mycket allvarligt, det är risk för att det inträffar olyckor som ytterst kan leda till dödsfall.

TT: Kommer regeringen att agera?

– Så här långt har vi valt att tala om hur det förhåller sig i sak, att det var ett ryskt statsluftfartyg, och lagt de här synpunkterna offentligt på det inträffade. Och om vi ska vidta fler åtgärder är inget jag vill kommentera i dag, säger han.

På lördagskvällen uppgav finländska medier att Finlands flygledning i veckan anmodat civila plan att ändra kurs för att undvika kollision med ryska militärplan som flugit med avstängda transpondrar, rapporterar dn.se.

Svårt för piloter

Flygsäkerhetsanalytikern Hans Kjäll ser händelsen i fredags som en del i ett mönster där det systematiskt flygs i kontrollerade luftrum utan transpondrar. Han tror att de ryska planen ser en radarbild med de civila planen, och gissar att de antingen åker nära för att provocera, eller öva.

– Jag tror man får ett gott test på hur stridsledningssystemen fungerar i blandad trafik så att säga, hur nära man kan gå.

Säkerhetsmarginalerna blir mindre än brukligt i civiltrafik.

– Det är ingen lätt situation man möter som pilot när flygplan uppträder så nära, säger Kjäll.

Transportstyrelsen beskriver händelsen som oroande och olyckligt att det sker i ett område med tät trafik.

Främst visar incidenten i mars hur allvarlig situationen är.

– Efter den händelsen har vi verkligen lyft frågan internationellt på alla håll som vi kan, säger Lars-Eric Blad, sakkunnig.

TT