Inrikes

Sopstrejk inledd i Stockholm

INRIKES

Stockholm. En vild strejk bland Stockholms sopåkare inleddes i morse när 66 sopbilar och hundratalet sophämtare samlades vid Högdalens förbränningsanläggning i Stockholmsförorten.

Sophämtarna protesterar mot den upphandling som företaget Liselotte Lööf AB, LLAB, har vunnit hos Stockholms stad och som vill införa månadslöner. Därmed frångås det kollektivavtal som säger att sopåkarna får betalt enligt en poänglista efter hur mycket sopor de hanterar - en kraftig försämring menar sophämtarna.

Ute vid Högdalens förbränningsanläggning var sopbilar från de olika företagen uppradade längs med vägarna och trottoarerna. Framför anläggningen stod sophämtarna uppställda, tillsynes oberörda av snöslask, kyla och gråväder.

– Stämningen är trygg, vi är starka och vi är många. Vi håller ihop, sade Berra Ramhqvist, presstalesman för Stockholms sopgubbar.

– Vi kommer att stå här tills vi får igenom våra krav.

Kraven som ställs är att kollektivavtalets lönesystem består, att systemet med poäng består, ett så kallat arbetstak samt en ny lista på de platser där man ska hämta sopor.

– Vi är ruggigt enade och positiva och vi slåss. Vi måste göra det här, säger Rahmquist.

Var och en av de 66 bilarna kör mellan 50-70 ton sopor i veckan och enligt Rahmquist kommer Stockholmarna märka av strejken genom att det blir "hemskt mycket sopor och att soptunnorna blir fulla".

Hans-Göran Grännby, vd för LLAB, anser att det löneförslag som företaget har gett till de sophämtare som kör i Stockholm i dag är bra.

– Jag tycker att det är en onödig strejk som inte gynnar någon part i det här.

Fackförbundet Transport har stämt LLAB för kollektivavtalsbrott i samband med upphandlingen som rör ett område i Stockholm, eftersom det ändrar anställningsförhållanden under löpande period.

– Men där är vi inte överens och vi tillsammans med BA (Biltrafikens Arbetsgivareförbund) anser att det är tvärtom.

När det gäller sophämtarnas krav säger Grännby att det som gäller belastningstaket är rimligt, men att det inte ska riktas mot ett enskilt företag utan måste uppnås genom förhandlingar mellan BA och Transport.

Transport tar avstånd från den vilda strejken eftersom den inte är tillåten enligt medbestämmandelagen, och man är på plats ute i Högdalen för att uppmana de strejkande att återgå till arbetet.

– Vi har ett kollektivavtal och det kollektivavtalet innebär fredsplikt, säger Clas Linder, tillförordnad förbundsordförande i Transport.

Ulla Hamilton, moderat ordförande i trafik- och renhållningsnämnden i Stockholm, tar också helt avstånd från strejken:

– Det här är en vild konflikt som drabbar tredje man och det är helt förkastligt.

TT

Publisert:

Aftonbladet

/

Senaste Nytt

/

Inrikes