Volvo och Audi stöldsäkra bilar

INRIKES

Stockholm. Bilar från Volvo och Audi tillhör de mest stöldsäkra enligt Trafikförsäkringsföreningens (TFF) sätt att klassificera nya bilmodeller.

Försäkringsbolagen varnar för stulna bilar som fått falska identiteter och säljs i Sverige.

Den brittiska mätningsnormen NVSA infördes i Sverige 2008, och ställer krav på bilars konstruktion och utrustning. Först gör biltillverkaren en självdeklaration och sedan görs en efterkontroll av försäkringsbranschen som därefter graderar bilmodellen.

"Bland de bästa när det gäller både stöld- och inbrottsskydd har vi bilar från exempelvis Volvo, Audi, Porsche, Volkswagen och Lexus", skriver Anders Edvardsson, ansvarig för NVSA i Sverige, i ett pressmeddelande.

"De som däremot behöver förbättra sina modeller på det här området är till exempel Dacia, Mazda och Suzuki."

Ett antal tillverkare, som BMW, Mercedes och Honda, väljer att ställa sig utanför mätningen.

"Vi har förståelse för att olika märken väljer att gå olika långt i sitt skydd. Men det är ett högst rimligt krav att ge konsumenterna ett bedömningsunderlag när de ska välja bil", skriver Edvardsson.

Stulna bilar som fått falska identiteter importeras och säljs i Sverige, vilket innebär risker såväl för trafiksäkerheten som för konsumenternas plånböcker. Försäkringsbolagen går nu ut med en varning.

– En bil med oklar bakgrund innebär alltid risker, säger Mats Galvenius, vd för Larmtjänst som är en branschorganisation för försäkringsbolagen.

Som ägare av en stulen bil riskerar man att bli av med den utan någon som helst ersättning, då god tro inte längre gäller.

– Det är stor risk att pengarna är förlorade. Det händer att man får behålla bilen eller får köpa loss den, men risken är stor att man förlorar den, säger Galvenius.

Larmtjänst vill skärpa ursprungskontrollerna för att minska risken att stulna och trafikfarliga bilar registreras i Sverige.

Jan-Erik Lindenblad Heed, kriminalinspektör på Citypolisen i Stockholm, har länge efterlyst hårdare kontroller.

– Det skulle hjälpa väldigt mycket. Man måste göra en bättre id-kontroll och en riktig ursprungskontroll på bilen. Då skulle väldigt mycket av det här falla bort direkt.

Lindenblad Heed förvånas över att man som konsument inte reagerar när varningssignalerna börjar dyka upp.

– När man är ute efter en bil som kostar 500 000 kronor och ser en annons där bilen är 200 000 kronor billigare än på bilfirman, är ett år nyare och ser minst lika fin ut, då borde man ju med sunt bondförnuft reagera på att det är för bra för att vara sant. Man ska tänka efter flera gånger och kontrollera så mycket man kan i olika register.

TT