Expressen friad för Guillou-artiklar

Publicerad:
Uppdaterad:

Stockholm. Pressens opinionsnämnd friar Expressen för artiklarna om Jan Guillou, där författaren bland annat anklagades för att ha tagit emot svarta pengar av sovjetiska spionorganisationen KGB.

Jan Guillou berättar i artiklarna om hur det gick till när han lät sig värvas av KGB, hur han skrev och fick betalt för två texter. Han sade också att hans syfte med kontakterna var att journalistiskt avslöja hur KGB opererade i Sverige.

Opinionsnämnden uppfattar att hans uppgifter i huvudsak redovisades korrekt i tidningen, skriver den i sitt beslut som citeras av flera medier på tisdagen.

Enligt nämnden har Guillou inte pekats ut som spion, vilket han hävdade i sin anmälan.

Opinionsnämnden anser att utpekandet på Expressens löpsedlar och förstasidor "möjligen har lett läsarens tankar till spioneriverksamhet", men att publiceringarna i huvudsak har varit korrekta.

Enligt Expressens chefredaktör Thomas Mattsson var beslutet väntat.

"Guillou fick kommentera nyheterna dag efter dag, han fick chatta med besökarna på sajten, han fick tala ut i webb-tv, han fick skriva på debattsidan", skriver Mattsson i sin blogg.

TT

Publicerad: