Inrikes

Obevakad korsning inte mest riskabel

INRIKES

Stockholm. Varje år omkommer och skadas allvarligt ett tiotal personer i olyckor vid järnvägsövergångar. Hittills i år har två dödsolyckor inträffat, båda på övergångar som saknat bommar. Den ena var helt obevakad och den andra hade ljussignaler.

Men det är inte vid sådana övergångar som de flesta dödsfall skett de senaste åren, utan vid plankorsningar med helbommar, visar siffror från Trafikverket där också självmord ingår.

– Bomanläggningarna är ju inom samhällen där det är många som bor och där det passerar mycket människor, så det kan vara en orsak, säger Helena Rådbo, Trafikverkets samordnare för personpåkörningar.

Förra året hade Trafikverket över 5 800 plankorsningar i drift. I den siffran räknas alla övergångar på trafikerade banor in, både de med bommar, ljud- och ljussignal, kryssmärke eller inget skydd alls.

TT

Publisert:

Aftonbladet

/

Senaste Nytt

/

Inrikes