Hem och Skola bryter dyrt avtal

INRIKES

Stockholm. Hem och Skola bryter det kritiserade samarbetet med telemarketingföretaget Pool Media. Det dyra avtalet som sträckte sig till 2027 har nu sagts upp.

Av de sponsorpengar - 43 miljoner kronor - som Pool Media drog in till två kampanjer 2009 behöll man enligt avtalet cirka 80 procent. Avtalet slöts av den förra styrelsen 2008 och avslöjades av Uppdrag Granskning i oktober. När detta blev känt bröt den nya styrelsen direkt samarbetet kring de två kampanjerna.

– Det har varit en långsam process efter det, men nu har de släppt oss. Vi har varit bestämda med att vi inte vill ha samarbetet, det viktigaste har varit att komma ur avtalet, säger ordförande Ulrica Celec.

Enligt Celec förlorar organisationen inga pengar på att bryta avtalet.

Hem och Skola lämnar nu också kampanjerna En rökfri ungdom samt Nolltolerans, och återgår till basarbete.

– Vi överlåter dessa frågor till dem som är kompetenta på området - Non Smoking Generation och Friends. Vi ska inte konkurrera utan samarbeta i stället. Vi kommer att vara paraplyorganisationen och bedriva skolfrågor och hjälpa och stötta föräldrar i föräldrarollen.

En del kampanjer kommer att finnas kvar, men finansieras utifrån fonder och stipendier.

– Vi kommer att ha en liten del telemarketing men inte i så stor utsträckning, säger Ulrica Celec.

TT