Regeringen möjliggör stängd bro

INRIKES

Politik. Med id-kontroller på tåg, buss och färjor till Sverige - och möjligheten att stänga Öresundsbron - vill regeringen minska flyktingströmmen till landet.

Men utan en rejält hög sanktionsavgift för transportörer blir effekten liten, enligt gränspolisen.

Sverige kommer förhoppningsvis inte att behöva stänga bron, enligt infrastrukturminister Anna Johansson (S).

– Vi har hittills inte varit i en sådan situation att vi har bedömt att det skulle behövas, säger hon till TT.

Regeringen motiverar förslaget, som är tänkt att träda i kraft den 21 december, med den rådande flyktingsituationen. Man bedömer enligt lagrådsremissen att "den aktuella situationen innebär ett allvarligt hot mot allmän ordning och inre säkerhet".

Hög sanktionsavgift

Utan en hög sanktionsavgift för transportörer som släpper på passagerare utan id-handlingar får åtstramningen av gränskontrollerna ingen effekt, varnar Leif Fransson, som är operativt ansvarig för gränspolisen i region syd.

– Vad som gäller och vem som bär ansvaret måste tydligt framgå. Om det inte finns en sanktionsavgift färdig den 21 december kan ju transportörerna bara betrakta id-kontrollerna som en rekommendation som bygger på en slags frivillighet, säger Fransson till TT.

Någon liten struntsumma i sanktionsavgift kan det inte handla om, poängterar han.

– Ju högre avgift, desto mer noggrannhet hos transportören, säger han och påpekar att id-kontrollerna blir en stor utmaning för transportbolag, resenärer och gränspolisen.

– Tågen och bussarna har sådana flöden som inte är byggda för att fungera med stopp och kontroller.

Ingen oro i Danmark

Danmarks regering tycks inte oroad över att Sverige verkligen skulle stänga Öresundsbron.

– Jag frågade den svenske ministern om det och han skrattade. Han sade "nej, det kommer inte på tal", säger Danmarks justitieminister Søren Pind till SVT i Bryssel.

Infrastrukturministern säger att Sverige behöver få ner antalet flyktingar till en hanterlig mängd, men tillägger att hon inte kan ange en siffra. På Migrationsverkets tillfälliga ankomstcentral på Malmömässan befinner sig nu endast ett 100-tal flyktingar. I tisdags var det exempelvis cirka 480 personer i mässhallen, och som mest har runt 1 000 personer uppehållit sig i vänthallen under ett dygn.

Antalet asylsökande fortsätter att minska - de senaste sju dagarna har 5 438 personer sökt asyl i Sverige. Den föregående sjudagarsperioden kom det drygt 7 100.

– Även om det är en nedgång är det ändå 5 000 människor varje vecka och det är i ett mottagningssystem där vi idag är väldigt hårt ansatta. Vi har över 170 000 människor i vårt mottagningssystem i dag, säger Fredrik Bengtsson, presschef på Migrationsverket, till TT.

Gälla i tre år

Konsekvenserna för transportörer och pendlare kan bli besvärliga i och med de utökade kontrollerna, enligt Johansson.

– Det kan bli behov av tidtabellsjusteringar, det kommer att uppstå förseningar och det kommer att bli struligare att åka över gränsen.

Lagen ska enligt förslaget gälla i tre år och har redan upprört känslor bland näringsliv, gränspendlare och till exempel bussföretagen som trafikerar sträcken.

SJ har i ett remissvar fört fram kritik och meddelat att "...blir tvingat upphöra med tågtrafik till/från Sverige".

– Det finns risk och vi får återkomma om vilka åtgärder vi ska vidta när lagen träder i kraft, säger Åsa Larsson, presschef vid SJ.

– Det är klart att det här får stor påverkan och vi har svårt att se hur vi kan genomföra kraven. Vi tycker också att det är väldigt otydligt vad en giltig identitetshandling är. Det ställs orimliga krav.

Swebus har ett 30-tal avgångar i veckan från Köpenhamn till Göteborg och Oslo.

– De vill lägga ansvaret helt på oss och att myndighetsutövning ska läggas på en enskild förare är helt orimligt. Det är polismyndigheten som ska syssla med sådana här kontroller. Arbetssituationen blir ohållbar för våra förare. Det är inte piloter som kontrollerar id ombord på flygplanen, säger Christel Grip, informatör vid bolaget.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM