Motiverade klappjägare på julafton

INRIKES

Julhandeln. De som väntat ända in i det sista med julklapparna är inte nödvändigtvis de allra mest stressade. Julaftonshandeln präglades av ett beslutsamt lugn.

Men visst blir det lätt en aning dyrare nödlösningar, erkänner en sista minuten-kund.

– Det stämmer, dessvärre, säger 46-årige Genya Kihlberg och skrattar.

Han var ute en sväng dan före dan men hann inte med allt och måste komplettera med de sista tre klapparna i dag, på självaste julafton. Han skyller på att det varit mycket på jobbet men är samtidigt ganska nöjd med att behöva handla i sista stund.

– Särskilt i dag på julafton är det ganska lugnt och skönt. Det visade sig vara en lyckosam strategi, säger han, innan han försvinner in på Åhlénsvaruhuset vid Drottninggatan i Stockholm.

Och varuhuschefen Daniel Karlsson är också nöjd, även om försäljningen störtdyker jämfört med dagarna före dopparedan.

– Det har varit en ganska typisk julafton, inte så mycket folk. Men de som är inne på varuhuset är motiverade kunder. De vill väldigt gärna ha hjälp och är väldigt öppna för tips, säger han.

– Nära stängning kan man sälja nästan vad som helst.

Parfymer och upplevelsepresentkort är exempel på sista minuten-klappar som går bra.

– Generellt även lite dyrare julklappar, säger Daniel Karlsson.

FAKTA

Hårda klappar under granen

Branschorganisationerna har sammanfattat hur julhandeln gått så här långt. Klädhandeln tillhör förlorarna, enligt siffror från Svensk Handel Stil.

De visar att försäljningen av kläder har minskat med 0,9 procent och skoförsäljningen backar 8,3 procent 1-20 december jämfört med samma period förra året. Däremot lär det ligga desto mera hårda klappar under årets julgran.

Bland marknadens vinnare finns bland annat möbel- och heminredningsbranschen.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM