Experten: Mer förskoletid kan vara bra

INRIKES

Fråga/Svar. Nu erbjuder fler kommuner ökad förskoletid för syskon. Är det en orimlig service för "lyxföräldrar" eller större flexibilitet?

Förskoleforskaren Pia Williams, professor vid Göteborgs universitet, kommenterar vanliga argument för och emot fler timmar i förskola medan föräldrarna är hemma med yngre syskon.

Det är en utökad service för lyxföräldrar.

"Väldigt få föräldrar utnyttjar förskolan för egen vinning. Det känns som ett förlegat sätt att se på förskolans verksamhet."

Barnen har det alltid bäst hemma.

"Föräldrar och förskolans personal bör alltid diskutera vistelsetiden med barnets bästa för ögonen. Ibland kanske det är bra att barnet är i förskolan färre timmar i veckan. Men det kan också vara positivt för barn som fått syskon att också få vistas i förskolan när föräldrarna ägnar mycket tid åt det nya syskonet och kan ha svårt för att hinna med de andra barnen."

Förskolepersonal går redan på knäna, det är oansvarigt att utöka servicen.

"Många barngrupper har i dag ett stort antal barn även för de yngsta barnen. Det är något som bör diskuteras. Om politiker vill utöka tiden i förskolan så bör också kringfaktorer granskas så att det blir en fungerande verksamhet och god miljö för barn och anställda under hela dagen. Här behöver politiker se till resurstilldelningen, speciellt till socialt och ekonomiskt utsatta områden."

Förskolan är inte barnpassning utan en plats för fostran, lärande och omsorg.

"Svensk förskola framstår i ett internationellt perspektiv som bra eftersom den tillsammans med skolan ingår i ett enat utbildningssystem. Alltså ingår barn från tidig ålder i skolsystemet."

Barnen behöver stimulans.

"Förskolan är en pedagogisk verksamhet som innefattar lek, lärande och utveckling. Förskolan är en unik miljö där barn lär av varandra och skapar relationer med andra barn och vuxna."

Barn som inte får gå riskerar att hamna efter sina jämnåriga.

"Gruppen är mycket viktig i barns kognitiva såväl som sociala/emotionella utveckling för att lära sig bli en social person och möta demokratiska värden."

TT