Konfirmandledare döms för livsfarlig kanottur

INRIKES

Brott. Kanotorienteringen på konfirmandlägret slutade i fasa. Tre tonårspojkar som kapsejsat plockades upp svårt nedkylda - två av dem med livshotande skador. Nu döms ledaren för vållande till kroppsskada.

– Det här blev en väckarklocka för oss, säger Anna Lundgren, präst och konfirmandansvarig inom Svenska kyrkan.

Lägret i Ånn i Jämtland sommaren 2015 hade multisporttema. Första aktiviteten för ungdomarna från Sollentuna var att paddla uppåt nio kilometer i Ånnsjön - men de hårda vindarna omöjliggjorde orientering. Värst gick det för tre pojkar i en kanot som drogs med av den hårda vinden och kantrade cirka 300 meter från land.

Fjorton grader

Alla hamnade i vattnet och när de efter lång väntan räddades hade en av dem en kroppstemperatur på bara 14 grader, en annan på 18 grader. Båda ansågs inledningsvis livshotande skadade och de har nu kvarstående besvär. Den tredje pojken klarade sig bättre, men blev också kraftigt nedkyld.

Ledaren döms till dagsböter. Han ska också betala 10 000 kronor till den av pojkarna som har begärt skadestånd. Attunda tingsrätt anser att ledaren gjorde sig skyldig till ett otillåtet risktagande, när han lät ungdomarna paddla i väg i det kalla vattnet utan följebåt och utan att vara klädda i våt- eller torrdräkt.

Just kanotpaddling är en vanlig konfirmandaktivitet och Svenska kyrkan har nu inlett samarbete med Svenska kanotförbundet.

– Vi har sett att det finns brister. Det ska finnas utbildad personal som har paddelpass, säger Anna Lundgren.

Hyra in

De som tar med sig ungdomar på paddling ska ha kunskaper om nödvändiga säkerhetsåtgärder och finns inte sådana inom församlingen får man hyra in kunniga personer, understryker hon.

Stockholms stift har också tagit fram en risk- och sårbarhetsanalys som kan användas inför läger och resor med konfirmander. Denna ska nu spridas till församlingarna.

Att sluta med aktiviteter ute i naturen för att undvika farliga situationer har däremot inte funnits på kartan.

– Det handlar om att skapa gemenskap, att få uppleva saker, lära sig nya saker, samarbete. Det ska också vara kul, säger Anna Lundgren.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM