Högsäsong för träningsdrömmar

INRIKES

Träning. Julmaten är svald och nyårsmenyn hägrar. Samtidigt har många bara några dagar på sig att plocka ut friskvårdsbidrag innan det fryser inne vid nyår.

Men hur gör man för att gå från att köpa gymkort till att verkligen träna regelbundet?

Under det mörka halvåret vill många ta tag i sig själva och träna. Ett extra sug efter ett hälsosammare liv brukar infalla efter jul och nyår, efter ledigheter och frossande.

På Friskis och Svettis i Göteborg säljer man till exempel över 70 procent av sina träningskort under de mörkare månaderna. Men som en del helårstränare kanske märkt är det många som lägger av och det är betydligt glesare i träningshallarna framåt våren.

– När det blir ljusare vill folk hellre göra något annat, säger Thomas Fredrikson, verksamhetschef på Friskis och Svettis i Göteborg.

Många rör sig inte

Enligt statistik från Folkhälsomyndigheten ägnar sig större delen av befolkningen åt fysisk aktivitet åtminstone 150 minuter i veckan - i det ingår både fysisk träning och vardagsaktiviteter som cykling, promenader och trädgårdsarbete.

64 procent av kvinnorna och 65 procent av männen rör sig de 150 minuter som rekommenderas för att vara hälsosam. Hör du till den gruppen som inte rör sig kan det vara bra att tvinga sig själv i början, när det inte känns roligt.

– Det kan vara bra att sätta upp ett mål för sig själv och göra det till en vana att träna. Klarar man de första två eller tre månaderna har man gjort en vana av det och då är det lättare att fortsätta, säger Thomas Fredrikson.

Yngre mindre normativa

Thomas Fredrikson säger att det ändå har blivit lite svårare för träningsaktörerna att anpassa sig efter folks plötsliga vilja att bli hälsosamma, eftersom den börjat dyka upp vid lite mer spridda tidpunkter nu förtiden.

– De som är födda på 50-, 60- och 70-talet följer mer de gamla normerna, att man börjar träna i januari eller september, men yngre personer följer mer en allmän känsla, eller kanske någon ny trend, en flytt... Det ställer högre krav på träningsaktörer att ha ett flexibelt schema, säger han.

TT