Vänstervridna veteraner lägger om åt höger

INRIKES

Trafik. Är du nyfiken på hur det egentligen gick till när Sverige gick över till högertrafik?

Tidigt i morgon kan du återuppleva den omtalade trafikomläggningen, när Kungsgatan i Stockholm kastas 50 år tillbaka i tiden.

Klockan 04.30 kör de deltagande fordonen in, på vänster sida av vägen. Och precis som den 3 september 1967 väntar de till prick klockan 5, för att sedan långsamt köra över till höger körfält.

Det är Automobilhistoriska klubben (AHK) som fått tillstånd att spärra av Kungsgatan mellan Sveavägen och Stureplan för att återskapa trafikomläggningen, på dagen 50 år efter att den genomfördes.

– Det kommer att bli en kanonkul grej, säger föreningens vice ordförande Anders Läck.

Amazoner och papiljotter

När TT når honom har han precis hoppat in i en Tesla - en typ av bil som är bannlyst på Kungsgatan i morgon.

– Man får inte komma om man inte har en modell från 1967 eller äldre, det är ju solklart, säger han.

Själv tänker han ratta en Cadillac Fleetwood Limousine, från just 1967, som en gång tillhört kung Gustaf VI Adolf. Men många av de runt hundra bilar som anmälts till evenemanget kommer att vara gamla svenska godingar som Volvo Amazon och Saab 92 eller 94.

En del förare kommer till och med att klä upp sig tidsenligt.

– En dam berättade att hon kommer att ha papiljotter, säger Anders Läck.

"Applåderade"

TT: Vad är meningen med ett sådant här evenemang?

– Framtiden är ju en sak. Men historien är lika viktig, att vi dokumenterar det som vi varit med om, säger Anders Läck.

På den tiden körde han taxi. Han minns hur han morgonen den 3 september fick sin första körning i Västertorp, tio minuter efter trafikomläggningen.

– När jag körde in vid Personnevägsrondellen - på höger sida av vägen - stod det en 500 människor och applåderade. Det var en stor grej.

Bland de som deltar under söndagsmorgonens tidsresa är även Polismuseet, Spårvägsmuseet, Motorhistoriska riksförbundet och trafikkontoret i Stockholms stad.

Efter evenemanget fortsätter veteranfordonen till Sjöhistoriska muséet för uppställning och frukost för förarna.

FAKTA

Kontroversiell fråga

1718 utfärdades den första högertrafikförordningen för häst och vagn. Den blev dock inte långlivad och ersattes redan 1734 med en ny som stipulerade vänstertrafik. 1927 föreslogs att kostnaderna för en övergång till högertrafik skulle utredas och inte färre än vid sju tillfällen mellan åren 1934 och 1953 väcktes förslag i riksdagen om högertrafik.

1955 hölls en folkomröstning i frågan, en omröstning som resulterade i ett rungande nej.

Nordiska rådet rekommenderade dock Sverige att gå över till högertrafik samtidigt som Europarådets rådgivande församling antog en resolution med önskemål om ett enhetligt trafiksystem i Europa.

Den 3 september 1967 gav så Sverige vika. I strid med folkviljan dundrade somliga, medan politikerna försvarade sig med att folkomröstningen endast var "rådgivande".

Källa: Spårvägsmuseet i Stockholm

TT

ARTIKELN HANDLAR OM