Mattelärare saknar kunskap i programmering

INRIKES

Skolan. Från och med höstterminen nästa år ska svenska grundskole- och gymnasieelever få lära sig datorprogrammering i framförallt ämnena matematik och teknik. Men nästan sju av tio matematiklärare på högstadiet saknar helt utbildning i programmering, visar en undersökning som Lärarnas riksförbund (LR) har gjort, skriver Svenska Dagbladet.

På gymnasiet saknar nästan fyra av tio lärare utbildning i programmering.

Införandet av programmering på matematiklektionerna innebär att eleverna bland annat ska lära sig hur man kan använda algoritmer för matematisk problemlösning.

På Skolverket kan man inte svara på om berörda lärare kommer att ha tillräcklig kompetens i tid för ändringen i läroplanen.

– Det är väldigt svårt för mig att svara på. Det är huvudmannens ansvar att se till att lärarna har den kompetens de behöver, säger undervisningsrådet Jessika Paulsson till SvD.

LR kräver nu en särskild akademisk programmeringsutbildning för lärare och att den helt finansieras av staten.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM