SD:s kyrkosatsning inget givet segerrecept

INRIKES

Kyrkovalet. Sverigedemokraterna storsatsar på årets kyrkoval - ett val som få brukar rösta i.

Men den uppmärksammade satsningen kan slå bakut.

– Det behöver inte betyda att de går framåt, säger statsvetaren Marja Lemne.

Få eller inga opinionsundersökningar. Lågt valdeltagande. Kyrkovalet brukar komma och gå utan att göra något större väsen av sig.

Men i år är det delvis annorlunda.

Sverigedemokraterna har tiofaldigat sin budget jämfört med kyrkovalet 2013 i hopp om att vinna ett större inflytande i Svenska kyrkan.

Vill fördubbla

– En målsättning är att åtminstone fördubbla oss. Det skulle betyda på nationell nivå att vi får tolv procent och det är väl vad vi kan vänta oss i takt med att vår medlemskår ökat. Det innebär att vi får representation i kyrkostyrelsen och ordinarie platser i kyrkomötets utskott, sade Aron Emilsson, ansvarig för SD:s kyrkopolitik, nyligen till TT.

Marja Lemne, statsvetare vid Södertörns högskola, tror att den mediala uppmärksamheten som följt med SD:s satsning kan leda till ett ökat valdeltagande - men inte nödvändigtvis till att partiet gör ett succéval. Risken för SD är att människor som vanligtvis inte röstar i kyrkovalet gör det nu i protest mot partiet.

– Det kanske mobiliserar passiva grupper, säger Marja Lemne.

Lågt valdeltagande

Tidigare val har dessutom visat att enskilda partiers satsningar inte alltid ger önskat resultat.

– Förra valet satsade ju Miljöpartiet starkt på sina håll, men det blev ju inget stort genomslag.

Runt 5,2 miljoner människor är röstberättigade i kyrkovalet. I valet 2013 röstade endast 700 000, vilket motsvarar ett valdeltagande på 13 procent.

FAKTA

SD i kyrkovalet

För fyra år sedan hade SD en valbudget inför kyrkovalet på cirka 100 000 kronor. Nu rör det sig om drygt en miljon kronor. Enligt en rundringning som Dagens Nyheter gjort är det mest av samtliga riksdagspartier.

Samtidigt har antalet SD-kandidater vuxit från 130 till cirka 1 000 stycken.

Flera av SD:s kandidater i kyrkovalet utmärker sig på sajter som sprider rasism och hat, visar en kartläggning av Expressen och den antirasistiska tidskriften Expo.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM