En död i helikopterkrasch i sjö

INRIKES

Olyckor. En mindre helikopter kraschade i Drängsjön i Åkersberga norr om Stockholm. Piloten fördes till sjukhus men hans liv gick inte att rädda.

– Jag hörde en smäll eller duns eller en blandning av båda, säger ett vittne till TT.

Ett stort pådrag med dykare, brandbilar och räddningshelikopter larmades till sjön vid klockan 10.40 på söndagen. Med hjälp av privatpersoner lyckades man få in den mindre helikoptern lite närmare land, säger Ulf Tholén, ledningsoperatör på Storstockholms räddningstjänst, till TT.

Piloten hittades och fördes med ambulanshelikopter till Karolinska universitetssjukhuset men hans liv gick inte att rädda.

– Anhöriga är underrättade och inget i utredningen tyder på att någon ytterligare var inblandad i olyckan förutom den avlidne piloten, säger Anders Bryngelsson, presstalesperson vid Stockholmspolisen.

Sökandet i sjön avbröts efter närmare två timmar.

Mindre helikopter

Privatpersoner såg när helikoptern slog ned i sjön och två personer i roddbåtar rodde ut och bogserade in helikoptern något närmare land.

Enligt polisen var det en så kallad gyrokopter, som ser ut som en helikopter men fungerar mer som ett flygplan, som kraschade. Den verkar vara privatägd, enligt polisen.

En person som jobbar på en konferensanläggning alldeles bredvid sjön hörde kraschen men förstod först inte vad som hade hänt.

– Vi hörde en liten smäll. Jag trodde det var från ett av våra hus här, men så hörde jag brandbilen och gick ned och kollade och såg att det var mycket bilar och räddningspersonal.

När han såg helikoptern låg den cirka 40 meter ut från land. Då hade den bogserats in efter att ha legat cirka 75 meter ut. Pontonerna sticker upp ur vattnet.

– Jag ser underredet på den, säger han.

Haverikommission

Statens haverikommission har kopplats in på ärendet men kommer sannolikt inte att utreda olyckan.

– Det mesta tyder på att det är en ultralätt gyrokopter och då blir det sannolikt ingen utredning från vår sida. Riksdag och regering har föreskrivit i lag att vi ska utreda det som är normalt klassat. Hade det varit en riktig helikopter eller ett mindre flygplan, typ Cessna, hade vi utrett men är det ett ultralätt luftfartyg så utreder vi normalt sett inte, säger Jonas Bäckstrand, ordförande på Statens haverikommission.

Men dödsolyckan kan i stället utredas av Kungliga Svenska Aeroklubben. Det är ett förbund för ultralätta flyg och helikoptrar som har vissa tillsynsbefogenheter. Bäckstrand hoppas kunna lämna över information till förbundet under måndagen.

– Det blir en enklare utredning för de har inte samma befogenheter som vi. De kan inte tvinga vittnen och prata med dem eller ta saker i beslag, säger Jonas Bäckstrand.

FAKTA

Några tidigare olyckor

Augusti 2015. Två personer skadades när deras gyrokopter kraschade vid Silvergruvan, norr om Hällefors.

Maj 2011. Två män omkom sedan deras gyrokopter störtat utanför Norrtälje.

Augusti 2008. En kvinna och en man skadades allvarligt när en gyrokopter flög in i ett träd och därefter störtade i Upplands-Bro norr om Stockholm.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM