Ledande tidskrift refuserade Macchiarini

INRIKES

Macchiarinifallet. "Ren spekulation", "obevisade", och "oberättigade slutsatser utifrån data" - så såg omdömena ut när skandalkirurgen Paolo Macchiarini presenterade sin rapport om den första operationen med en konstgjord luftstrupe.

Rapporten skickades till New England Journal of Medicine, en av världens ledande medicintidskrifter, som med hänvisning till expertomdömena inte ville publicera rapporten.Refuseringsbrevet - och invändningarna - skickades även till 16 av Macchiarinis 27 medförfattare, rapporterar Upsala Nya Tidning.

– Jag tycker att åtminstone någon av artikelförfattarna borde ha reagerat på den förödande kritiken, förstått att experimentet med den konstgjorda luftstrupen var olagligt och insett att artikeln absolut inte borde publiceras i någon tidskrift, säger Martin Björck, professor i kärlkirurgi, till tidningen.

Men i stället skickade Macchiarini och hans medarbetare artikeln till konkurrenttidskriften The Lancet - som publicerade den i slutet av 2011.

TT