Så har storstäderna förebyggt terrorhot i jul

INRIKES

Brott. Betonghinder har ställts ut vid julmarknader i både Stockholm och Malmö för första gången i år. Detta för att skydda människor mot terrordåd.

En kapad lastbil körde i full fart in bland bodar, granar och människor på julmarknaden. Tolv människor dödades och mer än 40 skadades. Händelsen utspelade sig i Berlin den 19 december 2016.

I Sverige har storstäderna Malmö, Göteborg och Stockholm alla planer på, eller har redan infört, betonghinder för att se till att något liknande inte händer igen.

– Under julmarknaden på Stortorget i Gamla stan ställde vi ut betonglejon runt julmarknaden för att inte fordon skulle kunna åka in på området, säger Jesper Ackinger, säkerhetsdirektör på Stockholms stad.

Första gången i år

Betonglejonen har stått där sedan början av december men plockades bort under fredagskvällen, i samband med att marknaden avslutades. I år var första gången som de ställdes ut och beslutet togs i samverkan med polisen.

– Det jag har hört är att det fungerande väldigt bra, säger Jesper Ackinger.

I Göteborg har staden vida planer om att upprätta påkörningssäkra pollare och gator försedda med tunga hinder. Trafikkontorets förslag är att inrätta höj- och sänkbara pollare i innerstan på Kungsgatan och vid korsningar till Västra och Östra hamngatan, skriver GP. Politikerna tycks positiva till förslaget.

– Den större julmarknaden vi har är Lisebergs och där sattes det tidigare under sommaren ut stora krukor som väger så pass mycket att en lastbil inte ska kunna köra in, säger Karin Henriksson, säkerhetschef på Göteborgs stad.

Malmö stad satte upp stora betonghinder vid Gustav Adolfs torg i samband med julmarknaden. Det beror inte på någon ökad hotbild utan just för att hindra tunga fordon från att köra ner folk.

– Vi har satt upp hinder runt delar av marknaden och torget, på ställen som vi uppfattar som kritiska punkter, har Martin Lundin, avdelningschef på gatukontorets stadslivsavdelning, tidigare sagt till Sydsvenskan.

"Inte vad som helst"

Jesper Ackinger på Stockholms stad säger att utplaceringen av betonghinder är en avvägning.

– Vi vill ha en stad som är levande, och som fungerar, där vi får fram varor och kan städa och där det kan komma in ambulanser och brandbilar och då kan vi inte ha vad som helst i gatumiljön.

Drottninggatan i Stockholm har efter terrordådet den 7 april fått ett dussintal nya hinder som ska sänka hastigheten för de varutransporter som ändå måste fram. Efter årsskiftet ska ännu kraftigare hinder finnas på plats.

Säkerhetsdirektören säger att man tittar på var mycket folk finns i rörelse. Men att förebygga extremism handlar om att inkludera människor.

– Det är receptet för en trygg stad året om, säger Jesper Ackinger.

TT