Vart tredje SOS-samtal ett felsamtal

INRIKES

Samhälle. Runt vart tredje samtal till 112 är inte ett nödsamtal. Personer ringer och ber om ambulansskjuts, anmäler småstölder eller ber att få kopplas vidare.

Och efter tolvslaget på nyår ökar telefontrafiken rejält.

Timmen före tolvslaget på nyårsafton rings det in runt 800 samtal till 112. Timmen efter blir de dubbelt så många.

SOS Alarm tar höjd i bemanningen, men slår samtidigt larm om den stora andelen samtal som inte alls handlar om nödlägen.

– Vi vill att folk ska fira nyår på ett sätt där de inte skadar sig själva och andra, att man firar med vett och sans, säger Anders Klarström, presstalesperson på SOS Alarm.

– De som ringer i nödsituationer ska komma fram så snabbt som möjligt eftersom vi måste svara på alla samtal. Det tar en stund innan operatören förstår att det är ett felaktigt samtal och då går dyrbara sekunder till spillo för dem som behöver hjälp.

Personer har nyligen ringt in till larmcentraler och anmält en stulen hamburgare och bett en ambulans åka och köpa cigaretter.

– Eller att man inte får tag på taxi och ringer efter en ambulans. Det sker ganska frekvent, särskilt på nyårsafton, säger Anders Klarström.

Många samtal som inte är akuta kan ringas till polisens 114 14 eller Vårdguidens 1177.

TT