Slut med slagordet Hellre död än röd

Publicerad:
Uppdaterad:

Oslo. Norska ungdomsförbundet Unge Höyre gör sig av med slagordet "Hellre död än röd" och kastar sitt gamla valmaterial.

Broschyrer, märken och T-shirts med slagordet ska tas bort från alla Ung Höyres kontor i landet. Materialet togs fram 2005 och användes senast i valrörelsen 2009.

Kampanjen var tänkt som ett oskyldigt skämt.

– Det finns ett före och ett efter 22 juli, säger ungdomsförbundets ledare Henrik Asheim, och syftar på massakern i Utöya.

Samtidigt ångrar Christian Tybring-Gjedde, stortingsledamot och ledare för Fremskrittspartiet i Oslo, formuleringarna i en krönika i tidningen Aftenposten i fjol.

I den hårt kritiserade texten hävdar Tybring-Gjedde att norsk kultur var på utdöende och att Arbeiderpartiet ville byta den norska kulturen mot mångkulturalism.

Även FRP:s partiledare Siv Jensen tog avstånd från uttrycken i krönikan när det begav sig. Däremot fick den ett varmt välkomnande i högerextrema kretsar. Nu skriver politikern på nytt i tidningen och menar att han varit alltför krass och kategorisk. Det framgår av inlägget att det är terrordåden den 22 juli som fått Tybring-Gjedde att moderera sig.

Den ursprungliga krönikan skrev han tillsammans med kollegan Kent Andersen.

TT-NTB

Publicerad: