Utrikes

Utländsk press tillbaka i Libyen

UTRIKES

Tripoli. En rad amerikanska, brittiska och franska tidningar kommer inom kort att finnas till salu i Libyen efter ett kvarts sekels frånvaro, uppger ett distributionsbolag.

Beskedet från bolaget al-Ghad, ägt av ledaren Muammar Gaddafis reformvänlige son Sayf al-Islam Gaddafi, är det senaste tecknet på minskad statskontroll över medierna. Enligt bolagets chef Abd al-Salim Mishri ska staten inte lägga sig i distributionen av de 90 titlarna. Det rör sig om allt från tunga International Herald Tribune till tabloider som brittiska Daily Mirror. Arabvärldens två största tidningar, de saudiskägda al-Hayat och al-Sharq al-Awsat, finns också med.

Alltsedan Muammar Gaddafi tog makten i en kupp 1969 har bara tre större dagstidningar, alla statskontrollerade, varit tillåtna. Men i nio månader från 2006 till 2007 gjordes ett experiment där ett fåtal utländska tidningar fick säljas. Därefter lanserade al-Ghad två oberoende tidningar och en privat TV-kanal. Sedan har statskontrollen släppts undan för undan. Nu tillåts både kritik mot ministrar och utländska korrespondenter.

TT-AFP

Publisert:

Aftonbladet

/

Senaste Nytt

/

Utrikes