Danmark drog in utskälld reklam

Publicerad:
Uppdaterad:

Köpenhamn. En ung mor vädjar på Youtube till fadern att komma till Danmark och se sin son - resultatet av ett one night stand.

Det är bara det att alltihop är påhittat och den ensamma mamman en skådespelerska. Videon är gjord av reklambyrån Grey på uppdrag av Visit Denmark.

Totalt hann filmen ses över en miljon gånger. Många greps av berättelsen. Videon visades också av andra medier, även svenska.

När bluffen avslöjades blev ilskan så häftig att den statsstödda turistbyrån på måndagen till slut tog bort den.

Mysmöte

På videon berättar 27-åriga danska "Karen" hur hon mötte en man en kväll i Köpenhamn. Han var inte dansk, de tog en drink och talade om det danska begreppet "hygge", ungefär mys.

Hon beslöt sig för att demonstrera begreppet och tog med honom hem. De hade sex.

– När jag vaknade upp nästa morgon var du borta, säger hon.

Nu ber hon den dittills ovetande pappan att ta kontakt med henne.

– Inte för att jag förebrår dig något, jag är inte tokig eller besatt av dig eller så, utan jag vill bara berätta för dig att August är här, att han finns, det känner jag att jag är skyldig både dig och honom.

Sympati

Videon orsakade först många sympatiserande kommentarer.

"Du inspirerar mig till att bli en bättre far till mitt barn", skrev en man.

Men när sanningen kröp fram blev reaktionen desto häftigare.

"Du har uppenbarligen ingen aning om vad det vill säga att ha barn. Fattar inte att en person kan sjunka SÅ djupt och utnyttja ett barn och resten av världen på det sättet för att folk faktiskt ska BESÖKA Danmark", löd ett argt inlägg.

TT-Ritzau

Publicerad: