Fejknyheter oroar i USA

UTRIKES

USA. Falska nyheter sprids i en aldrig tidigare skådad omfattning i USA. Fenomenet beskrivs som ett allvarligt hot mot demokratin och landets invånare.

– Liv står på spel, sade den tidigare demokratiske presidentkandidaten Hillary Clinton, som själv stått i fokus för den så kallade Pizzagate-affären, när hon i ett tal i Washington DC varnade för osanna nyheter som sprids i sociala medier.

– Det är nu uppenbart att så kallade falska nyheter får konsekvenser i den verkliga världen.

Bakgrunden är den påhittade nyheten om en restaurang i Washington som påstods ha kopplingar till en barnsexhärva och Clintons presidentkampanj - och som spreds i sociala medier med hashtaggen "Pizzagate". Den resulterade i att en man förra helgen begav sig till den utpekade krogen med ett gevär och öppnade eld. Han hann dock gripas innan någon skadades

– Undersökningar visar att dagarna före presidentvalet var delningarna på Facebook av det man kallar falska nyheter betydligt större än delningen av äkta nyheter, konstaterar Christian Christensen, professor i journalistik med inriktning på amerikanska medier.

Toppen på isberg

– Det är naturligtvis ett stort problem. Om medborgare på sikt avskärmar sig från riktiga nyheter blir det nästan omöjligt att delta i demokratin.

Och "Pizzagate" är bara toppen på isberget. De senaste månaderna har "nyheter" om Tim Kaine och katolska kyrkan, påståenden om att terrorgrupper finansierar Clintons presidentkampanj och rapporter om att USA:s första dam är transvestit fått stor spridning i sociala medier.

Christian Christensen säger att fenomenet ökat enormt i takt med internets och sociala mediers framväxt. Lägg därtill den politiska polariseringen i USA samt att landets politiska höger i många år haft en dålig relation till etablerade medier, och utpekat dem som liberala och vänstervridna.

Svåra frågor

– Det gör det enklare att placera fejknyheter, att hävda att det är något som "vänstermedierna" inte vill prata om, säger Christensen.

I ljuset av den intensiva mediediskussion som nu pågår i USA har bland andra Facebook och Google förbjudit sajter som man vet sprider osanna nyheter från att annonsera. Men det är svårt att hindra att vissa historier sprids i sociala nätverk.

Den infekterade debatten väcker svåra frågor om huruvida nyheter i framtiden ska kunna verifieras som "sanna" och vem som i sådana fall ska göra den bedömningen. Alla former av informationskontroll är potentiellt kontroversiell.

– Ironiskt nog använder vissa sajter yttrandefrihetsargumentet för att kunna sprida falska nyheter. Det blir ett Moment 22, säger Christensen.

TT