Uppgifter: Värderade färja - före katastrofbrand

UTRIKES

Olyckor. Det kommer nya detaljer om färjan Scandinavian Star, som drabbades av katastrofbranden 1990.

Ägaren höjde själv försäkringsvärdet en vecka före branden, skriver Politiken.

Brandens förlopp har lett till spekulationer om att flera sabotörer tänt på i olika delar av fartyget, men utredningen från en norsk kommission ledd av domaren Frank Kjetil Olsen har inte funnit bevis för det.

Nu rapporterar Politiken, enligt Ritzau, att rederiet som ägde färjan en vecka före branden förslog att försäkringsvärdet skulle skrivas upp. Ägarna bad om att värdet skulle skrivas upp till 24 miljoner dollar, en fördubbling jämfört med en tidigare försäkring vid ett annat försäkringsbolag.

Försäkringsbolaget gick med på det, men utan en egentlig värdering. Det har den som skrev under värderingen berättat för norsk polis, enligt vad Politiken erfar.

Bolagets representant har förklarat att han inte lade så stor vikt vid själva beloppet eftersom han antog att rederiet hade bäst koll på vad fartyget var värt. Försäkringsbolaget hade inga andra fartyg av den storleken, så han kunde själv inte avgöra värdet, har han sagt. Inte heller kollade han upp det med någon som kände till marknaden.

De nya uppgifterna är motstridiga med den norska rapporten, där försäkringsbolaget sagt att summan var "rimlig i förhållandet till ett passagerarfartyg av den storleken", skriver Politiken.

FAKTA

Scandinavian Star-katastrofen

Färjan var på väg från Oslo till danska Fredrikshamn när den började brinna i Skagerak utanför Lysekil natten till den 7 april 1990 och 159 människor omkom, de flesta norska medborgare.

Branden har utretts i flera omgångar av norsk polis. Eftersom färjan var danskägd ägde rättegången rum i Köpenhamn.

1993 dömdes förre vd:n för rederiet, Ole B Hansen, kaptenen Hugo Larsen och skeppsredaren Henrik Johansen i danska Högsta domstolen till sex månaders fängelse vardera för åsidosättande av säkerheten. Hansen undkom dock sitt straff eftersom han tog sig till Spanien och inte hann gripas i tid.

I efterhand har anhöriga och andra berörda gjort ett 20-tal försök att starta nya rättsprocesser mot färjans ägare och försäkringsbolag.

Den eldhärjade färjan bogserades in till Lysekil.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM