"Vulgär" kondomreklam förbjuds i indisk tv

UTRIKES

Indien. Indiska myndigheter förbjuder kondomreklam i tv på bästa sändningstid. Anledningen är att reklamen anses som "vulgär" och opassande för barn. Mellan klockan tio på kvällen och klockan sex på morgonen är det dock fortfarande tillåtet att visa kondomreklam på tv, enligt det indiska informationsdepartementet.

Indiens public service-kanaler och kommersiella tv-kanaler når sammanlagt ut till nära 183 miljoner hushåll över hela landet.

Sex är fortfarande ett känsligt och tabubelagt ämne i Indien, och kondomreklam har varit föremål för upprörda känslor även tidigare. I september tvingades en kondomtillverkare, som använde sig av en före detta porrstjärna i sin reklamkampanj i delstaten Gujarat, att dra tillbaka sina annonser efter protester från en av Indiens ledande handelsorganisationer. Handelsorganisationen anklagade kondomtillverkaren för att sätta Indiens kulturella värde på spel genom att göra reklam för preventivmedel inför en hinduisk festival.

TT-AFP