Oväntad biljettsuccé för landslaget

Publicerad 2017-01-02

Fotboll. Det var nästan 30 000 tomma stolar på Friends Arena när fotbollslandslaget mötte Bulgarien i VM-kvalet i höstas.

Därför är försäljningssiffran till kvalmatchen mot Vitryssland i mars en skräll:

Redan 16 000 sålda biljetter.

När herrlandslaget nu åker till Abu Dhabi för den traditionsenliga januariturnén och landskamper mot Elfenbenskusten och Slovakien, är det med förhoppningen att 2017 ska bli ännu bättre än 2016.

Och på biljettsidan verkar förhoppningen redan ha slagit in.

Sedan Zlatan Ibrahimovic tackade nej till landslaget har publiksiffran för hemmalandskamperna sjunkit från 36 128 (Nederländerna) till 21 777 (Bulgarien).

Nu verkar trenden ha brutits, och det krävdes inte ens ett publiklag för att fylla läktarna.

– Vitryssarna kommer bli jätteförvånade. Men bakom det här ligger vår nya biljettstrategi och vårt tidiga kampanjarbete. Dessutom spelar förstås speldag och avsparkstid (18.00 en lördag) stor roll för familje- och föreningsbiljetterna, säger informationschef Niklas Bodell.

TT: Finns det någon formel ni använder er av som kan säga hur mycket folk som nu kommer att dyka upp?

– Nej nej. Vi vet ju att många köper biljetter sent. Men nu är målet är att sälja ut Friends.

Fotbollslandslaget - förutom förbundskaptenerna Janne Andersson och Peter Wettergren som är på planet redan nu - reser på tisdagen till Förenade Arabemiraten.

VM-kvalet mot Vitryssland spelas den 25 mars.

TT