Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Åsa, Åslög

Gollob upp i VM-ledning

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-07-19

Stockholm. Tomasz Gollob dominerade VM-tävlingen på hemmaplan i Torun. Han vann samtliga sju heat han körde och tog över VM-ledningen sammanlagt.

De tre svenskarna gör bäst i att snabbt glömma kvällen i Polen.

Tomasz Gollob gillar den nya banan i Torun. Inför drygt 15 000 åskådare hade han stor show. Ledde han inte från start till mål körde han om konkurrenterna lite som han ville och tog sin 18:e VM-delseger i karriären.

– En helt fantastisk dag för mig. Jag vill också tacka mitt team och publiken. Jag vill gärna bli världsmästare i år, sade Gollob som hyllades rejält.

Gollob vann finalen före Rune Holta och Jaroslaw Hampel, även dessa tävlar för Polen. Storslam för hemmanationen.

I VM-tabellen tog Gollob över totalledningen från Hampel och leder nu med tre poäng. Dessa två har gjort ett ryck i VM-tabellen. Gollob är den förare som vunnit flest VM-tävlingar utan att vinna VM-guld. I år blir han svårstoppad.

Andreas Jonsson kom till Torun på delad fjärdeplats i VM-tabellen. Men Jonsson tappade rejält på täten. Han lyckades bara skrapa ihop tre poäng på sina fem heat. Jonsson hittade inte alls farten på banan och var inte alls att känna igen från de senaste VM-tävlingarna.

Magnus Zetterströms kropp fick ta emot en del stryk under helgen. Två krascher i en ligamatch på fredagkvällen följdes upp med en mycket otäck krasch i VM-tävlingens sista heat. Zetterström blev påkörd av banreserven Artur Mroczka och föll handlöst i backen.

Zetterström åkte ambulans ut från banan men var tillbaka i omstarten. I den hade Zetterström behövt två poäng för att nå semifinal, det blev en.

Fredrik Lindgren hade det också tungt, tog sex poäng och blev också utanför semifinalen. Lindgren var också inblandad i kraschen i sista heatet, men klarade sig okej.

– Jag kraschade två gånger i torsdags kväll också, har ont i huvudet och en armbåge men det är ingen fara. Däremot vet jag inte vad jag ska göra för att få fart på motorerna. Åkningen fungerar bra men inte motorerna, sade Lindgren.

TT