TT-Sport

Sponsorer oroas av våldet

TT-SPORT

Stockholm. Stora sponsorer tvekar inför samarbetet med fotbollsklubbar efter dödsmisshandeln i Helsingborg. Dödsmisshandeln i Helsingborg kan göra att värdet på allsvenskan och intresset från företag att vara med sjunker.

– Jag tror att många företag börjar fundera på om man vill vara med, säger Åbros vd Henrik Dunge till Dagens industri.

Åbros avtal med AIK löper ut nästa år.

– Vi vill inte överge fotbollen, men det här är ett rejält bakslag, säger Henrik Dunge till tidningen.

Knappt 30 procent av de allsvenska klubbarnas intäkter kommer från sponsorer.

Mats Enquist, generalsekreterare för Svensk Elitfotboll som samlar klubbarna i Allsvenskan och Superettan, konstaterar att våldet inom supporterkulturen är ett hot mot sponsorintresset och därmed klubbarnas ekonomi.

– Det är klart att det är ett allvarligt problem för oss. Vi har ett ansvar att ta krafttag mot det här och det har vi gjort, men mycket återstår, säger han.

Han konstaterar dock att det är ont om snabba lösningar. De senaste åren 7-8 åren har det enligt honom fokuserats mycket på säkerheten på arenorna.

– Tyvärr gör inte det att problemen upphör ute på stan, säger Mats Enquist.

Sponsringen är en oerhört viktig ekonomisk pusselbit för fotbollsklubbarna i Svensk Elitfotboll som tillsammans omsätter drygt en miljard i dag.

– Företagsintäkterna är helt avgörande naturligtvis. Det är en av våra största intäktskällor.

Niklas Turner Olovzon, varumärkesstrateg på Passion Lab, tror att fotbollen kan drabbas på lång sikt.

– Det kommer inte att slå över på en natt och så tappar man alla intäkter. Men det mediala trycket och allmänhetens kritik är väldigt hård just nu. Långsiktigt tror jag att det är ett mycket allvarligt hot för varumärket Allsvenskan med den här typen av våldsamheter, säger han till TT.

Niklas Turner Olovzon anser att det är oerhört viktigt för klubbarnas trovärdighet att de nu tar fullt ansvar för det som händer och markerar hårt att detta inte accepteras.

De allsvenska klubbarna omsätter cirka 1,2 miljarder och målet är att ha fördubblat den summan 2017. Det är positivt att sätta ett sådant mål anser Niklas Turner Olovzon men det ekonomiska tänkandet får inte bli kortsiktigt. Problemet är att supportrarna också är klubbarnas kunder.

– Det finns en ängslan och rädsla för att stöta sig med vissa supportergrupper. Men långsiktigt måste man ta ställning för vad man tror på och då måste man våga ta avstånd från vissa grupperingar.

TT

Publisert:

Aftonbladet

/

Senaste Nytt

/

TT-Sport