Satsar på svartklubbar i kåkstäderna

Publicerad:
Uppdaterad:

Durban. Sydafrikas största bryggeri pumpar in 40 miljoner kronor för att snofsa till svartklubbarna i kåkstäderna under fotbolls-VM.

Men ännu har få utländska gäster hittat till barerna.

För 20 år sedan var Sydafrikas svartklubbar verkligen bara klubbar för svarta. Dolda utanför lagen och apartheid-regeringens blickfång var det på dessa "Shebeens" som motståndsrörelsen bedrevs, och där fick ingen vit sätta sin fot.

Men nu till fotbolls-VM har svartklubbarna försökt snygga till sin verksamhet för att locka utländska gäster av alla sorter. Barerna har också fått 40 miljoner kronor av Sydafrikas största bryggeri för renovering och legalisering.

– Vi tror att krogmiljön blir en underbar upplevelse för besökare som vill uppleva vår sanna gästfrihet och matkultur, säger bryggeriets talesman Benedict Maaga.

Bland annat har 40 barer i Umlazi utanför Durban fått hjälp att snofsa till sin verksamhet. Men ägaren till Metro Tavern säger att han kan räkna de vithyade kunder han haft under de senaste 20 åren på ena handens fingrar.

I klientelet återfinns i stället den nya medelklass som kallas "black diamond" (svarta diamanter) som bor i vad som tidigare var förortsområden endast för vita, men som lever sitt sociala liv i kåkstäderna.

– Där jag bor så sover jag bara. Där pratar de engelska och jag snackar Zulu. De gillar rugby och jag fotboll, säger finansmannen Zwile Mchize.

TT-AFP

Publicerad: