Gekås – en våt dröm för shoppingsugna

1 av 3
NYHETER

ULLARED. Jag har inte tänkt på det så mycket.

Men i dag blev jag medveten om att vi lever i ett konsumtionssamhälle.

Det tog 61 år, men bättre sent än aldrig.

Gekås i Ullared är Sveriges största turistmål. Hit kommer folk för att köpa, köpa och köpa.

Köptemplet är en köpmissbrukares våta dröm. Du kan i princip få tag i allt.

I princip.

Mängden kan göra en stollig. Det räckte ju som bekant med två hötappar för Johannes Buridanus stackars 1300-talsåsna. Här kan den moderna konsumtionsåsnan välja mellan 100 000 grejer. Man kan bli fnoskig för mindre.

”Mor och dottergrej”

– Fast jag ser bara de tomma hyllorna, säger Boris Lennerhov, vd för koncernen som just fyllt ett halvt sekel.

– Och aldrig har vi lagt ut så mycket som en krona på marknadsföring, säger Lennerhov.

Folk handlar som tokiga.

– Det handlar inte så mycket om priserna som om hela konceptet, säger en kille som just plockat på sig några tennisracketar.

– Jag har aldrig spelat i hela mitt liv, men man kan ju alltid börja, säger han.

Beatrice Söderström  och hennes dotter Sanna har rest från Linköping för att bland annat tjacka ett par små fönsterputsningsmaskiner:

– Det är en mor och dottergrej, vi brukar åka hit ett par gånger om året.

Får farsan inte hänga med?

– Han och jag brukar ha en far och dottergrej, men då åker vi inte hit utan ner till Bordershop i Puttgarden i Tyskland och köper kröken.

Sålde för över fyra miljarder

Jens Söforth och hans flickvän Lottie Andersson har kört tre timmar från Torsås.

– Jag har köpt tre hästtäcken till morsans exemhästar, säger Lottie.

Jens är redan lite trött och känner att han måste vätska upp sig i sportbaren.

Hugo Landin, 4, och storebrorsan Lukas, 7, kommer från Vaggeryd. De har bara en sak i huvudet. Eller snarare flera:

– LEKSAKER!

Linn Lindström och hennes kompis Ida Bergroth från Torslanda har köpt gröna och rosa kastspön med färgmatchande rullar till Linas barn, och en bit bort skjuter Fazile Ibrahim från Alingsås ett enormt lass framför sig.

– Jag har tre barn och det brukar bli en kubikmeter varje gång jag far hit, säger hon.

Fazile var här i fjol också. Tillsammans med 4,6 miljoner andra kunder. Hon och de andra satte sprätt på i runda slängar 4 300 000 000 kronor.

– Det går bra nu, konstaterar Boris Lennerhov.

– Fast det verkar att bli lugnt idag, vi kommer nog inte att sälja för mer än tio miljoner.

Kön var över en kilometer

Det finns dock dagar då det kommer riktigt mycket folk. Drygt 5 000 får plats inne i varuhuset. I oktober 2010 stod folk i kö för att få komma in och göra av med skatteåterbäringen.

Kön var 1,4 kilometer lång.

Om jag själv passade på att handla – när jag ändå var här?

Jag höll huvudet kallt, men lite blev det väl – när jag ändå var här.

Nu undrar jag bara om de säljer lastbilar också.

FAKTA

FLER SVENSKA SHOPPINGMECKAN

■ ■ Från budget till bling. NK:s nya hus på Hamngatan i Stockholm invigdes av kung Gustaf V i september 1915. Det var ett av Sveriges ­första betonghus och fick efter några år landets första rulltrappa. NK var och är Gekås i Ullareds raka motsats. Här är det dyrt och påslagen på de varor som säljs är astronomiska jämfört med Gekås. NK:s ­klassiska logga ritades redan 1902 – tolv år innan det nya huset invigdes. Den har inte ändrats sedan dess, vilket ­bevisar att stil och god smak alltid vinner i längden.

■ ■ Ikea - inspirerat av konsttempel. Ikeas första stora affär i Älmhult förtjänade knappast epitetet köptempel. Men redan 1965 då det andra varuhuset ute i Kungens kurva invigdes började det hända saker. Ikea i Kungens kurva påstås ha inspirerats av Guggenheims konstmuseum i New York, ett ställe som många kallar ett konsttempel. Trots att jag varit på båda ställena har jag svårt att se parallellerna. Visste ni förresten att Ikea på den tiden stavades Ikéa. Så uttalar man fortfarande namnet i norra Norrland.

ARTIKELN HANDLAR OM