Dietistens bästa tips: Så grillar du lätt smalt

NYHETER

Grilla smalt och håll formen i sommar.

Här är dietistens bästa tips.

Foto: Tasteline
Mia Troberg Elonq tipsar om hur du kan grilla hälsosamt och smalt i sommar.

Svenskarna grillar som aldrig förr. Något som faktiskt är bra för folkhälsan. Att grilla är nyttigare än att steka eftersom mycket av fettet kan skippas, och råvarorna behåller många av sina nyttiga vitaminer.

Men det gäller att välja rätt saker att grilla – och grilla på rätt sätt.

– Bränn inte maten. Bränt svart kött innehåller cancerframkallande ämnen, varnar dietisten Mia Troberg Elonq.

Här bredvid är hennes bästa tips för att hålla grllningen till den nyttiga trend det faktiskt är.

FAKTA

Mia Troberg Elonqs hälsosamma grilltips:

1. Satsa på att oftare äta fisk som lax exempelvis med nyttigt omega-3 fett, eller kyckling och lamm.

2. Varva grillat kött med grönsaker. Gör spett med kött/kyckling/lax och varva med paprika, rödlök, zucchini, cocktailtomater. Skär lite mindre köttbitar så att allt blir klart samtidigt. Gör annars separata grönsaksspett.

3. Bränn inte maten. Ha tålamod och invänta den perfekta glöden. Bränt svart kött innehåller cancerframkallande ämnen.

4. Akta dig för grillbaciller: Använd inte samma grilltång då du tar bort färdiga biffar som du använt till att lägga på de råa biffarna på grillen. Lägg inte de färdiggrillade biffarna på samma tallrik där de råa biffarna legat.

5. Om du marinerar kött eller fisk bör du göra det i kylskåp. Låt inte biffarna stå framme och marineras i rumstemperatur eller utomhus.

Här finns några lätta recept för grillen:

Dietistens lätta grillrecept

Laxkotlett med majskolv

Förrätt med räkor i väntan på grillen

(Länkar från Tasteline)

ARTIKELN HANDLAR OM