En utsökt aptitretare

SPELA

Rathcet & Clank: Quest for booty är genrens absoluta blockbuster

Även parenteser kan vara vackra.

”Quest for booty” blir bryggan mellan seriens Playstation 3-debut och uppföljaren som får premiär hösten 2009. Och det vore enkelt att avfärda det här sensommarmötet som ett halvt spel.

Dels experimenterar utvecklaren Insomniac med episodformatet. De gillar ”Pirates of the caribbean” så mycket att sjörövarkarikatyrerna från ”Tools of destruction” begåvats med sin egen story. Samtidigt är det här sidospåret – som klockar in på ungefär fyra timmar – integrerat i själva ramberättelsen (där Clank är försvunnen).

Dels får alltså Ratchet klara sig på egen hand. Det har inspirerat Insomniac till en del spelmekaniska nymodigheter, i synnerhet när det gäller ”Quest for bootys” plattformsmoment.

Konspiratoriskt lagda skulle således kunna se den här novellen som en framstressad 150-kronorsbagatell. I själva verket är det tvärtom: en varumärkesinjektion. Det här är högbudgetkvalitet av finaste sorten, plattformsgenrens absoluta blockbuster i koncentrerad form. Här finns inte en enda död punkt.

Däremot har den för serien så viktiga vapenarsenalen fått stå tillbaka en aning, det mesta är bekant från ”Tools of destruction”. Vilket möjligtvis kan provocera de mest rabiata fansen.

För oss andra blir ”Quest for booty” en utsökt aptitretare.