– Nördar har blivit vår tids rockstjärnor

SPELA

Ett ögonblick...

1 av 3 | Foto: Spelkonst Kee Ahnström började måla spelmotiv efter att ha lyssnat på en podcast om spel. I år ställer han ut två tavlor på spelmässan Gamex i Stockholm. FOTO: Privat

... Kee Ahnström, 28, som ska ställa ut sin spelkonst på Gamex.

När började du måla spelmotiv – och varför?

– Nästan exakt på dagen för ett år sedan. Jag lyssnade på en podcast om spel som nämnde att en spelmässa som hette Gamex skulle äga rum i Stockholm. Jag tänkte att de säkert skulle vilja ha så mycket som möjligt att visa upp så jag ringde dem och berättade om min idé om en konstutställning. De frågade om jag hade bilder att maila, jag sa javisst. Sanningen var att jag inte hade något att visa upp. Jag hade bara en 250 centimeter bred och 130 centimeter hög bakgrund färdig i min ateljé. Men jag tog kort på den och fixade en skiss i photoshop och sa att så här kommer den se ut ungefär. Jag överlämnade en hel del till deras fantasi. De sa ja till idéen.

Slutresultatet blev en ”Bioshock”-inspirerad tavla där ”rost, vatten, blod, 50-tal och galenskap” samsades med varandra.

”Givande och roligt”

– Efter att jag ställde ut på Gamex har jag märkt hur intressant spelbranschen är och hur kul det är att bidra till den. Jag har ju spelat sedan jag var liten, har fördrivit min barndom i Tim Schafers alla äventyrsspel. Sett hur klassiker fått nytt liv, hur nördar har gått från att vara töntiga till att bli vår tids rockstjärnor.

Sedan dess har det rullat på för Kee som fått ställa ut på så vitt skilda ställen som Kulturhuset i Stockholm och Dreamhack. Det råder dock inga tvivel om i vilka sammanhang Kee helst ser sin konst, dåliga upplevelser från konsthallar och gallerier har satt sina spår.

– Att vara konstnär handlar lika mycket om att måla som att marknadsföra sig. Syns man inte så finns man inte, tyvärr. Gamex är ett ställe där mycket handlar om att göra just det – träffa människor, företag, tidningar. Jag tycker det är mycket givande och roligt. Dreamhack är ett skönt och avslappnat evenemang, väldigt proffsigt gjort. Men där handlar det mer om att visa upp konsten. Det är en härlig stämning.

”Vågade misslyckas”

På årets Gamex har Kee två tavlor med sig, med motiv som drar tankarna till ”Portal 2”, ”Batman: Arkham city” – och Batman i allmänhet. Dessutom samarbetar han med Blizzard som tävlar ut en 15 centimeter hög space marine som Kee målat.

Var kommer dina inspirationskällor från? Samtida konst? Spel? Är det en kombination?

– Jag är mycket inspirerad av spelen jag själv spelar. Jag vill inte måla spel som jag inte spelar själv. Då får jag inte känslan och den kreativitet som jag vill framhäva i mina tavlor. Det är de små detaljerna som kan göra en tavla komplett, så som färgval, ett litet färgstänk eller bara en sådan sak som att skriva utvecklarens namn på ramen kan lyfta tavlan till nästa nivå.

– En konstnär som jag ser upp till och inspireras av är Jackson Pollock. Han vågade misslyckas. Han hade rätt färger, rätt tänk. Idag har ordet konst tappat sin innebörd. Det är så brett, det kan vara vad som helst.

”Fler borde våga vara mer kreativa”

Är spel konst? Om så – varför?

– Spelbranschen är väldigt kreativ. Det är det ingen tvekan om. Men bara för att ett spel är snyggt så är det inte konst. Fler spelutvecklare och utgivare borde våga vara mer kreativa, våga tänka utanför ramarna. När ett spel berör oss på flera plan, när det berättar en bra story, när det väcker vår nyfikenhet, när det uttrycker känslor och klarar av att stå på egna ben så lyckas det vara konst.

– Enligt mig är äventyrsspelen från 90-talet, som ”Full throttle”, mer konst än vad ”Mass effect” någonsin kommer att lyckas vara. Det tror jag beror på att det var tio personer som formade spelet, och alla hade ett finger med i allt som hände. Idag är det trehundra stycken som skapar ett spel. Några designar, några skriver manus, några kodar, några skapar ljud, med mera. Någonstans däremellan så försvinner den brinnande kreativitet som en gång skapade våra ändlösa klassiker. Det är därför vi idag kan uppskatta indiespelen som släpps, och det är hos de utvecklarna som spelkonstverken oftast skapas.

Till sist, vad önskar du dig mest av allt just nu?

– Att åka tillbaka till 90-talet då Nintendo fortfarande var bra på att göra spel och spelkonsoler.

Jonas Högberg