Skuggtunn story

SPELA

Enemy territory – Quake wars är resultatet av en svensk farsot

Sverige, så mycket att svara för.

När Södermalmsbaserade utvecklarna DICE släppte flerspelarsuccén "Battlefield 1942" anade de nog inte ens själva vilken farsot de släppt ut i världen.

Eller att de skulle infektera "Quake"-världen.

Faktum är att "Quake wars" har väldigt lite med "Quake" att göra.

Klaustrofobisk cybergotik har bytts ut mot vidsträckta slagfält och klassindelade – sjukvårdare, ingenjör, soldat, ringer det någon klocka? – sammandrabbningar. Lägg därtill lite fordon och en skuggtunn story till ursäkt för ruffiga explosioner.

Men här finns även ett fiffigt inbäddat "Command & conquer"-strategiskt system där ingenjörerna kan placera ut kanontorn på erövrad mark och ett "Call of duty 4"-tänk där ens handlingar belönas med erfarenhetspoäng som kan bytas in mot skottsäkra västar och annat gött.

Men "Quake wars" syr en sicksacksöm över så många genrer och spel att det är svårt att någonsin bli riktigt upphetsad. Och det dåligt balanserade anfall- och försvar-upplägget gör att man rentav är beredd att förlåta DICE för allt, bara deras kommande "Bad company" lovar att visa var skåpet ska stå.

Kristofer Ahlström