Ett fint alibi

SPELA

Blue dragon kommer aldrig bli en klassiker

Klassikern "Chrono trigger" blev polstjärnan i deras universum.

"Blue dragon" ett fint alibi för Microsoft.

Männen bakom båda titlarna – Hironobu Sakaguchi, Nobuo Uematsu och Akira Toriyama – är onekligen rollspelsvärldens drömlag. Men i stället för att staka ut en ny kurs i japanernas favoritgenre har de lagt kalkeringspappret över gamla generationers "Final fantasy" (som ju Sakaguchi skapade och Uematsu komponerade musiken till). Resultatet är ett av de mest konservativa rollspelen på senare år.

Det blir snart uppenbart att "Blue dragon" är ett rent beställningsjobb. Microsoft, med sin Xbox 360, försöker desperat vinna mark i Japan och har skräddarsytt en titel som kan tilltala största möjliga publik.

Och när man lyfter spelet ur sitt kommersiella sammanhang gestaltar sig andra problem. Sakaguchi rapar en uddlös och oinspirerad historia med barnsliga schabloner och svårighetsgraden är helt obalanserad.

Till slut är det egentligen bara den bedårande grafiken och stridssystemet som får en att stanna kvar. Förutom att det senare är arkaiskt turbaserat finns åtminstone djup och nytänkande nog att ta det förbi 1997.

"Blue dragon" skapades av en drömtrio.

Men det här kommer aldrig bli en klassiker.

Läs fler recensioner

Peter Ottsjö