Framtiden är här

Publicerad:
Uppdaterad:

Motorstorm bländar med högljudd förödelse

Det sägs att framtiden är här. Och den vill dig illa.

Medan Microsoft mässar om att alla ska kunna spela alla spel är stökiga off road-racern ”Motorstorm” ett långfinger i ansiktet på de som greppar en Sixaxis för första gången. Om du landar snett efter ett hopp sprängs du. Om du hamnar på rygg sprängs du. Om du boostar för mycket – ja, gissa. De illvilligt utformade banorna blir lika mycket dina fiender som fordonen du tävlar mot.

Men om något spel är värt all denna självspäkning är det ”Motorstorm”. Under alla lager av sönderskrynklad plåt och realtidsdeformerad lera bultar en arkadracers busiga hjärta med en intensitet jag inte sett sedan ”Rallisport Challenge 2”. Kontrollen är tung men väloljad, fartkänslan så bedövande att man knappt törs blinka (för annars sprängs man) och varje lopp urartar snabbt i en mekanisk massaker där motorcyklar tumlar genom luften som snedtända torpeder och utbrända bilvrak regnar över lera som glänser likt smält guld i den stekande eftermiddagssolen.

Det är lätt att missa det när man är upptagen med att bländas av all denna högljudda förödelse, men ”Motorstorm” presenterar även den bästa säljpitchen hittills för Sixaxis tiltfunktion. Vansinnesloppen får en helt ny, halsbrytande dimension när man vågar släppa in kameran i cockpit och plogar knädjup lervälling genom att knycka med kontrollen fram och tillbaka.

Motiverar allt det här den plånboksharakiri ett Playstation 3-inköp innebär? Gränsfall.

Men i stormens öga är det lätt att låta sig övertygas om motsatsen.

Allt om Playstation 3:

Läs även:

Alfred Holmgren

Publicerad: