Schumacher – tuff tv-spelsmotståndare

1 av 2
SPELA

EA Sports rättigheter att misshandla Formel 1-fansen med bedrövliga titlar gick ut förra året, och nu bygger Sony långsamt upp en tung F1-satsning på Playstation 2.

Racingerfarenheten finns. För att göra en krånglig historia kort: utvecklande Studio Liverpool är de Sony-uppköpta resterna av Psygnosis, skapare av hysteriska rymdracingen ”Wipeout” och delvis utvecklare till de högklassiga ”Formula one”-årgångarna till gamla Playstation under senare delen av 90-talet.

”Formula one 2004” är snarlikt förra årets modell men innehåller förstås säsongens bilar och förare – och nya banorna i Bahrain och Shanghai.

Körkänslan är knappast avancerad men bilarna har attans kvick respons, vilket känns viktigare.

Här finns F1-nöje för nybörjare som proffs. Från ett snabbt lekläge med käcka utrop till karriärläge genom flera säsonger. Det går att tävla online, spela två spelare på delad tv-skärm eller upp till fyra spelare i växelvis körning, ”hot seat”.

Intressant nog blir det inte tekniskt knepigare att köra på de högre svårighetsgraderna. Det brukar ju annars vara regel, med minskad bromshjälp och annan assistans.

I stället kapar motståndarna ett svindlande antal sekunder på varven.

För att komma ner till de tiderna krävs meckande med inställningar och framför allt mycket övning.

Spelet öppnar alltså för ett rejält nötande, varv efter varv, i jakt på först sekunder och sedan hundradelar och tusendelar.

Intressantast är ändå ”karriärläget” – från botten till toppen av F1-cirkusen. Det är något för de verkliga experterna. Redan introduktionen är tuff med hårda tidskrav på att ens bli andraförare i Minardi.

Det blir hårt att spöa Schumacher även med full kontroll i tv-soffan, men den utmaningen antar jag gärna.

Henrik Rudin