”Målgruppen är barnfamiljerna”

SPELA

Nintendo profilerar om Wii U för julsäsongen

1 av 10

Nintendos nya konsol Wii U har knappast blivit någon succé hittills.

Men nu tänker Nintendo – om och riktar in sig på en nygammal målgrupp: barnfamiljerna.

Foto: Reggie Fils-Aime.

Wii var en supersuccé, främst för att den tilltalade alla möjliga människor, gamla som unga. Men när Nintendo designade uppföljaren Wii U ville man försöka vinna tillbaka de som blivit avskräckta från den familjestämplade föregångaren: de inbitna hardcorespelarna.

Det har visat sig vara en inte särskilt lyckad strategi. Wii U har hittills bara sålts i 4,5 miljoner exemplar världen över, enligt VG Chartz.

”Gäller att vara kristallklara”

Och nu när Playstation 4 och Xbox One släppts torde det vara ännu svårare att locka gamers till Wii U.

Föga förvånande har Nintendo därför tänkt om.

I en intervju med Seattle-baserade King5 berättar den amerikanske Nintendo-chefen Reggie Fils-Aime att man nu anpassat reklamen för Wii U till barnfamiljerna.

– Det gäller för oss att vara kristallklara i vilka som är vår målgrupp. Den här julen är det föräldrar och deras barn. Så om du tittar på underhållning på bästa sändningstid så kommer du att se vår reklam. Om du är en förälder som tittar på morgon-tv så kommer du att se vår reklam, säger Fils-Aime.

”Få som lyckas”

Fils-Aime avslöjade också att Nintendo börjat experimentera med innehåll till smartphones, men de som hoppas på att få spela ”Mario” och ”Pokemon” på sin Android- eller IOS-telefon tvingas fortsätta drömma. Nintendo snickrar huvudsakligen på tilltag som ska göra reklam för Wii U och 3DS.

– Vad som driver oss är att skapa fantastiska upplevelser som vi i slutändan kan tjäna pengar på. Problemet med spel till mobiler och surfplattor är att de förväntas kosta så lite. Det blir väldigt svårt för oss att tjäna pengar på sådana produkter. Tittar du på alla de företag som försöker göra just det så är det väldigt få som lyckas med det på lång sikt, säger Fils-Aime.