”Vi hoppas på Battlefield 4”

Svenska succéstudion om Battlefields framgångar

Foto: Magnus Sandberg
Stolta vinnare Lars Gustavsson och Patrick Bach tar emot Aftonbladets spelpris Guldstickan för 2011 års bästa spel och bästa svenska spel.

Nyligen vann svenska Dice Guldstickan för både årets spel och årets svenska spel 2011.

”Battlefield 3” är spelstudions största succé hittills – men deras resa, som inleddes för två decennier sedan, är långt ifrån över.

I en exklusiv intervju med Spela berättar producenten Patrick Bach och kreative regissören Lars Gustavsson om framgångarna, framtiden – och, förstås, konkurrensen med ”Call of duty”.

Idag: ”Kritiken mot ’Battlefield 3’ är befogad.”

Alla hyllade multiplayerläget i

, men när det gäller enspelarläget fick ni en del kritik. Folk jämförde det bland annat med

och var samtidigt lite besvikna över att de här stora öppna miljöerna inte var representerade på samma sätt i kampanjen. Hur ser ni på kritiken?

Patrick Bach: Kritiken är ju befogad. Det är ju inget snack om att vi inte var hundra procent nöjda när vi släppte spelet. ”Battlefield” är ett multiplayerspel och det var vår fokus: att bygga världens bästa multiplayerspel. Singleplayer är ju fortfarande något som vi försöker utvecklas på, bli bättre. Och vi gjorde en massa saker som vi inte gjort förut för att lära oss och bli bättre på narrativ och så. Sedan att det kunde påminna om andra spel i det narrativa upplägget var ju snarare en slump än en kopia. Jag tror folk underskattar hur lång tid det tar att göra ett spel. Det är ju inte så att vi började bygga ”Battlefield 3” ett år innan vi släppte det, utan det tar lite längre tid än så. Det var mer en olycklig slump att det blev så, det var ju inte så att vi var glada den dagen vi såg... (skratt)

”Trevar oss fram”

Lars Gustavsson: Nej, men precis. Vi brukar ju säga att vi reagerar på yttre händelser, men det går faktiskt inte att bara skrota allt och börja om för nu har det här hänt och nu har det här hänt, utan då måste vi stå fast vid den riktning vi valt. Och som du säger, ”Battlefield”-multiplayer har ju funnits i vår dna sedan början – och det tror jag spelarna kan se – medan vi trevar och lär oss för varje steg med singleplayer.

Vad har ni dragit för lärdomar då?

PB: Det ena är ju att vi måste satsa ännu mer – singleplayer är idag otroligt mycket mer komplext än vad det var för bara några år sedan. Man kommer inte undan med en okej singleplayer. ”Battlefield 3:s” singleplayer är inte dålig, den är bara inte tillräckligt bra. Och framför allt inte för ett spel av den kalibern. Jämför singleplayer med multiplayer, då ser man glappet. Hade multiplayer och singleplayer varit lika bra eller lika obra hade det kanske inte varit samma ramaskri. Jag tror folk snarare var upprörda för att det inte var mer ”Battlefield”, mer i nivå med multiplayerns nivå – och det känner vi själva. Det är jättejobbigt.

”Säger till när vi vet mer om BF4”

Iran kom att bannlysa ”Battlefield 3” eftersom ni skildrar strider inne i landet. Vad tyckte ni om det?

PB: Det var tråkigt. Det är ju inte så att vi liksom utmanar Iran som nation eller säger att det iranska folket är dåliga, utan fiktionen är en fiktion. Det handlar inte om att dokumentera något

slags verklighet, eller utmåla någon som dålig eller bra. Och det är väl det som är lite tråkigt. Man förenklar fiktionen: ”åh, det utspelar sig i Iran, alltså måste vi bannlysa det”. Och det är ju... inte sant, jag har ju pratat med folk från regionen, även iranier som bor i Sverige, som inte förstår vad det handlar om. Och det är klart, vi vet ju inte heller vad det rationella beslutet baseras på, men vi vet att det är bannlyst.

Att det blir en fjärde del kan vi väl nästan enas om...?

PB, LG: Det hoppas vi.

Vad kommer att vara ledordet när det gäller ”Battlefield 4” då?

PB: Det har vi nog inget än. När vi vet så lovar vi att säga till.

– och kom tillbaka för att läsa fortsättningen imorgon!

Jonas Högberg