2000-talets största spelögonblick

SPELA

Ingenting kan matcha den magnifika finalen i "Half-life 2: Episode Two"

Det dröjde 109 år innan någon gjorde H.G. Wells tripods rättvisa.

Steven Spielberg försökte i sin "Världarnas krig"-tolkning för två år sedan, men den filmen minns jag knappt. Spelvärlden kryllar av referenser; "Halos" Scarabs, "Resistance: Fall of mans" Stalkers och det finns spår av Wells i en rad andra titlar.

Valve själva gav den kanske mest porträttlika hyllningen i "Half-life 2" med sina Striders.

De är mekaniska varelser med djurliknande egenskaper. De representerar alltid fiendens allra stoltaste penisförlängare, spelens showstoppers, spelarens eviga David-mot-Goliat-kamp och människors rädsla för det okända.

Och ingenting kan matcha den magnifika finalen i den andra episoden av "Half-life 2". Den blåser sönder hela vardagsrummet, raserar hela huset, Johanneshov är numera en krater.

Det kan mycket väl vara 2000-talets största spelögonblick.

H.G. Wells skulle ha varit stolt.

"Half-life 2" har aldrig varit bättre

Men hela andra episoden är, förutom en något trevande öppning, en tour de force för Valve; "Half-life 2"-serien har aldrig varit bättre än så här. Precis som själva miljöerna öppnar upp sig i den vackra granskogen White forest följer både karaktärerna och berättelsen dess exempel. Man anar inte hur mycket man engagerat sig förrän man tar del av den gastkramande cliffhangern.

Underbara karaktärer

Att Valve känner sig mer avslappnade med episodformatet märks också i alla små komiska poänger som smugit sig in i manuset. Bufflige och burduse doktorn Arne Magnusson är utmärkt som comic relief och den Vortigaunt som följer en under ett kapitel kommenterar ens agerande med knastertorr skärpa. "Vad hade The Freeman egentligen hoppats hitta därnere?" frågar han när man undersöker ett innehållslöst gruvschakt.

Intensiva scener

"Episode two" innehåller massvis av de spektakulära välorkestrerade uppgörelser som kommit att känneteckna serien. Nya snabba fienden Hunter som attackerar Freeman och Alyx Vance i en övergiven lada (och som stångar en 50 meter bort om man kommer för nära). Ett Combine-bakhåll vid ett värdshus. En stationär kulspruta som måste slås ut samtidigt som zombies hasar sig farligt nära. En?ja, listan kan nästan fortsätta i all evighet.

Slutligen vågar Valve också laborera med sitt dittills stenhårt linjära koncept. Det bäddar för en mycket intressant upplösning i den tredje episoden.

Det, och möjligtvis portaler.

Fotnot: Vi har testat Xbox 360-versionen av "Half-life 2: Episode Two". Spelet går inte att köpa fristående till Xbox 360 utan ingår i "The Orange box" som också inkluderar "Half-life 2", "Half-life 2: Episode One", "Portal" och "Team fortress 2".

"The Orange box" kommer inom kort till Playstation 3.

Samlingen finns givetvis till PC. Till PC är det dessutom möjligt, via digitala butiken Steam, att välja vilka spel man vill köpa.