Experten sågar ”Battlefield 3”

SPELA

Svenska studion: koden ni spelar nu är gammal

Foto: ”Battlefield 3” släpps den 27 oktober.

Att ”Battlefield 3” ser supersnyggt ut på en topptankad PC är det ingen som säger emot.

Men hur är det egentligen med konsolversionerna av spelet?

Här är en expert som är besviken.

Det säger ju sig självt. Att konsolversionerna av ”Battlefield 3” inte kan hålla samma klass som den som körs på en modern PC är en självklarhet.

Men att de banbrytande tekniska landvinningar som Dices Frostbite 2-motor åstadkommit inte märks av alls i spelets multiplayerbeta ger skäl till oro.

Granskande teknikbloggen Digital Foundry har – via spelsajten Eurogamer – gått på djupet med Playstation 3- och Xbox 360-versionerna av höstens kanske hetaste spel.

Och även om den ansedda sajten är noga med att påpeka att Dice till skillnad från många andra utvecklare faktiskt släppt en riktig beta, det vill säga en ofärdig version av slutresultatet i syfte att leta buggar och testa balansen i spelet, ställer sig bloggen frågande till mycket.

Tekniska problem

Digital Foundry har bland annat hittat många tekniska malörer i de stora utomhusmiljöerna; ljus och skuggor agerar inte som de ska, objekt i omgivningen kan dyka upp ur tomma intet och texturer nära spelaren laddas in alldeles för sent. Buggar i form av gröna och lila skärmblixtar är också vanligt.

De båda konsolversionerna är överraskande likvärdiga. 360-versionen tycks ha mer problem med texturerna, å andra sidan flyter den bättre än Playstation 3-versionen när det gäller de stora, öppna ytorna.

Glädjande nog verkar de här problemen bara gälla just multiplayerbetan. Digital Foundry hyllar kampanjdemot de fått spela, framför allt animationerna och de dynamiska ljuskällorna som ger ett fint djup till spelet.

Dice försvarar testversionen

Huruvida Dice hinner putsa till sin kod på de tre veckor som är kvar innan ”Battlefield 3” släpps återstår alltså att se.

Men vd:n Karl Magnus Troedsson har passat på att försvara testversionen på Dices ”Battlefield”-blogg.

– Precis som när man släpper ett spel måste en beta testas och certifieras. Det betyder att koden ni spelar nu är ganska gammal och inte representativ för det färdiga spelet.

Jonas Högberg