Årets stora överraskning

SPELA

"Portal" har vänt hjärnan ut och in

Titta på min hjärna.

"Portal" har vänt den ut och in.

Man trodde att ramarna för spelvärlden var fixerade vid det här laget, att vi har våra tre dimensioner och så är det med det.

Så plötsligt skjuter ett gäng studenter från Redmond hål på dem. Det är en amerikansk dröm som är bakgrunden till "Portal". Förlagan heter "Narbacular drop" och skapades som ett skolprojekt. När Valve-chefen Gabe Newell fick syn på spelet anställde han de unga talangerna på stående fot.

Newell gjorde helt rätt.

Det här är årets stora överraskning.

Hjärnskrynklande lek med dimensioner

I "Portal" måste den kvinnliga karaktären Chell – som man ser ur samma förstapersonsvy som i "Half-life" – ta sig igenom en serie testkammare som gradvis blir allt mer utmanande. Till sin hjälp har hon ett vapen som kan avfyra blåa och brandgula portaler på väggar, golv och tak. I ett kvadratiskt rum kan spelaren exempelvis skjuta en portal på en vägg, den andra på den rakt motsatta väggen. Tillsammans blir de en portal till samma rum. Effekten blir att spelaren ser Chell jaga sig själv. Skjuter man i stället två portaler på golvet och hoppar ner i den ena ramlar man "uppåt" genom den andra. Ett rum blir två rum men är bara ett rum och jag blir galen.

Och de är sällan kvadratiska. Utan snarare ett knippe labyrinter med det ena hindret knepigare det andra. De två portaler man har till sitt förfogande för att avancera tvingar hjärnan till platser jag inte visste fanns.

Det är en vansinneslek med geometri och gravitation och för första gången i mitt liv önskar jag att att jag faktiskt engagerat mig lite i skoltidens fysiklektioner.

Senil dator "guidar" spelaren

Över allt det här ligger en smart berättelse och en senil AI som "instruerar" Chell. För varje ny testkammare blir instruktionerna bara tokigare. "Jag är ledsen, men det här rummet är omöjligt. Vi har tyvärr felkonstruerat det. Jag förstår om du ger upp nu", hälsar datorrösten. "Portal" är inte bara något som utklassar alla halvkassa "Brain trainings", det fungerar lika bra som välskriven komedi.

Till slut leder både berättelsen och spelet in i "Half-lifes" universum på ett helt naturligt sätt och slutet bjuder på flera överraskningar.

Många av oss trodde att "Portal" var den svagaste länken i "The Orange box". Det är precis tvärtom.

Ett av årets bästa spel.

Och definitivt det mest nyskapande.

Fotnot: Vi har testat Xbox 360-versionen av "Portal". Spelet går inte att köpa fristående till Xbox 360 utan ingår i "The Orange box" som också inkluderar "Half-life 2", "Half-life 2: Episode One" och "Team fortress 2".

"The Orange box" kommer inom kort till Playstation 3.

Samlingen finns givetvis till PC. Till PC är det dessutom möjligt, via digitala butiken Steam, att välja vilka spel man vill köpa.

Peter Ottsjö