– Det är svårt att få perspektiv på spelet

SPELA

Alex Hutchinson om Assassin’s creed III

1 av 10

Guldstickan för årets spel 2012 ”Assassin’s creed III”.

Spela ringde upp den kreative regissören Alex Hutchinson för att gratulera till vinsten – och dissekera hans verk.

– Nu så här i efterhand så önskar man ju att vi kunnat ändra några grejer, säger Hutchinson.

Foto: Alex Hutchinson

Grattis! Aftonbladets läsare har utsett ”Assassin’s creed III” till årets spel 2012

– Tackar. Det är det bästa priset att vinna. För oss är det alltid läsarnas pris som är de mest viktiga.

Om du ser tillbaka på spelet – är du nöjd med vad ni åstadkommit?

– På det stora hela så är jag det. Det är svårt att få perspektiv på det hela när man jobbat flera år på något, släpper det och får kritik från recensenter och spelare kort därefter, men nu så här i efterhand så önskar man ju att vi kunnat ändra några grejer, fast så är det ju i alla konstformer. Det finns dock jättemycket där som vi är stolta över.

Hur har fansens reaktioner varit? Vad gillade och ogillade de mest med spelet?

– Det är väldigt svårt att göra ett spel som ”Assassin’s creed III”, där målet är att förändra en hel del men samtidigt inte göra fansen upprörda. Vi behövde en ny hjälte, och vi behövde en som kändes fräsch, och i början så var fansen väldigt delade när det gällde Connor. Vissa ansåg att han var platt, vissa ansåg att han var en frisk fläkt i det avseendet att han inte bara var ännu en högljudd hjälte. Så hälften gillade att han var annorlunda, hälften ville ha något annat… eller var helt enkelt vana vid Ezio. Jag tror att folk verkligen uppskattade naturelementen i spelet, vildmarken, möjligheten att klättra i träd… Att jaga djur tror jag var väldigt uppskattat. Slutet var väldigt polariserande – vissa uppskattade att det hela fick ett sorts slut, andra var besvikna över att de inte fick sitt stora Desmond-spel i modern tid. Men man vet aldrig åt vilket håll serien går i framtiden.

”Alla historier måste ta slut”

Jag har alltid älskat ”Assassin’s creed”-spelens historiska bitar, men aldrig riktigt gillat ramberättelsen och Desmond. Vad är dina tankar om Desmond?

– Min uppfattning om Desmond är att han var ett bra sätt att berätta den här historien på, men att… Ja, du vet, alla historier måste ta slut någon gång. Och jag ville verkligen inte att vi skulle fortsätta med Desmond i ytterligare fem år så vi var tvungna att få till ett avslut. Det var en stor uppgift, att försöka tvinna ihop alla dessa storytrådar som lämnats hängande i spel efter spel, och försöka ge det en form.

I slutet så ger ni Desmond chansen att välja mellan två olika scenarion, men ni låter inte spelaren göra valet. Varför gjorde ni så?

– Det är en intressant fråga eftersom spel innerst inne handlar om just val. Men ”Assassin’s creed”-serien har aldrig handlat om narrativa val. Du återbesöker ju historien, du förändrar inte historien, du vet? Och jag tror att det stämmer överens med det som händer i nutiden med Desmond också. I andra spel kanske man kan ändra saker och ting med världen, men hela vår fiktion bygger ju på att tidens framfart är oundviklig, och att man inte kan påverka det. Man kan påverka hur Desmond kommer dit han ska komma, men hans öde är oundvikligt.

Okej, men det där för ju med sig en fråga: vilken del har spelaren i det hela? Eftersom du säger att Desmond också är en del i historien… betyder det att vi egentligen befinner oss i framtiden och ser tillbaka på hans äventyr?

– (skratt) Folk på det andra kontoret som jobbar hårt på ”Assassin’s creed IV: Black flag” skulle skjuta mig om jag svarade på det där. Men jag tycker att det är en rolig fråga. Och jag tror att det där är en del av det roliga med spelserien, de olika konspirationsteorierna, ”vad är det stora mysteriet?”

”Extremt höga förväntningar”

Jag gillar verkligen den twist som kommer några timmar in i spelet, men jag var samtidigt lite besviken att ni övergav Haytham där som spelbar karaktär – jag hade hellre spelat spelet som honom istället för Connor. Varför inte göra ett spel där man spelar som både tempelriddare och assassiner, ge båda fraktioner lika mycket utrymme, och spela på deras styrkor och svagheter?

– Ja, det är en intressant idé, man skulle definitivt kunna göra ett spel utifrån den premissen. Men det vi ville göra var att leka med idén att spelserier skapar vissa förväntningar. Så fort man såg att man spelar som en kille med ett dolt blad så visste vi att folk skulle förutsätta att han var en assassin. Så det var ett tillfälle för oss att introducera en narrativ twist som inte skulle kännas billig, och jag är glad att den funkade för dig. Och jag tror att den gjorde det för många människor. Det är mäktigt, speciellt som spelnarrativ ofta kritiseras för att vara förutsägbara och generiska. Jag är väldigt stolt över det, men samtidigt var vi tvungna att ge er den riktiga assassinen, och antagligen så var inledningen lite för lång. Men du vet, många gillade verkligen Haytham, och förhoppningsvis kommer de gilla den andre Kenway i ”Assassin’s creed IV”.

Men vad tror du om idén att låta både assassinerna och tempelriddarna få lika mycket utrymme?

– Jag tycker att det är en intressant idé – ur en narrativ synvinkel. Det finns dock många utmaningar när det gäller den historiska handlingen, vi gör ju inte ett spel som handlar om historierevisionism, och har vi två olika fraktioner så skulle man kanske förvänta sig att spelaren tvingas göra val, kanske positionera om maktbalansen, och det är en sån grej som den här spelserien inte kan göra. Så jag skulle bli orolig över att tvingas leva upp till extremt högt ställda förväntningar.

”Folk borde få säga vad de tycker”

Du stal själv rubrikerna upprepade gånger förra året med flertalet kontroversiella uttalanden. Du sa bland annat att du tycker att spelkritiker ger uttryck för rasism genom att vara alldeles för snälla när de skärskådar berättandet i japanska spel…

– Det där är jätteroligt. Jag var i Japan för två veckor sedan och hade middag med Platinum Games-killarna och vi skrattade gott åt det där.

Jaså? Vad tyckte de om det hela?

– Tja, du vet, de förstår vad jag ville säga. Jag tror att spelbranschen är lite för räddhågsen av sig om man jämför den med filmer eller böcker eller tv där det finns betydligt mer kontroversiella åsikter än de som får utrymme i spel. Vi gör vårt yttersta för att hålla spelmediet så likformigt som möjligt, och personer som David Jaffe och Clint Bleszinski får en del skit för att de vågar ha åsikter. Jag tror att hela branschen skulle vara mer intressant om vi tillät folk att säga vad de tycker – och det är okej om man inte håller med dem.

Du har också sagt att ”Assassin’s creed III” är en av de sista AAA-dinosaurierna. Håller du fortfarande fast vid den åsikten, att stora spel håller på att dö ut?

– Nej, nej, nej, det var inte alls den poängen jag försökte göra ironiskt nog. Min poäng är att det görs färre och färre AAA-spel, vilket är sant, kolla bara på alla de utgivare som tvingats lägga ner, det finns helt enkelt färre AAA-spel. Men jag tror inte att de kommer dö ut, jag tror att folk fortfarande hungrar efter episka, storslagna upplevelser – jag är en av dem, jag är otroligt upphetsad över nästa generations konsoler. Jag bryr mig inte om spel på min Iphone.

”Sverige vore intressant”

Så vad tycker du om Xbox One och Playstation 4?

– Jag tycker att folk är alldeles för snabba med att dra negativa slutsatser, folk vill att hårdvaran ska vara mycket bättre än vad den är, men det är bara hårdvara, den driver bara spelupplevelser. De kräver för mycket av vad som bara är en låda med sladdar och kretskort.

Du har även uttryckt besvikelse över de platser som spelarna själva föreslagit som potentiella ”Assassin’s creed”-miljöer, och bland annat kallat förslag som Egypten och Japan ”tråkiga”.

– Ja, jag tycker att de är förutsägbara. Anledningen till att Japan är tråkigt är att det redan finns spel som låter dig vara en ninja eller en samuraj, folk med dolda knivar i medeltida Japan, du vet? Du har redan spelat det, det är därför det är tråkigt. Man kan givetvis göra fantastiska spel där och då, men om du har ett spel som kan dyka upp var som helst, varför dyka upp på ställen där andra spel redan är?

Vad tror du om ett ”Assassin’s creed”-spel i Sverige?

– (skratt) Jag tycker att det låter mycket mer intressant! Jag tror att vi skulle vara tvungna att hålla oss borta från vikingarna för annars skulle det bli något jag har spelat eller… Bara häromdagen så hade jag ett samtal med en snubbe om att man… Vad sägs om att man gör en ny version av vikingarna, en ny version av samurajerna, ger det en helt ny smak? Då skulle det bli intressant. Men då finns också risken att folk har förväntningar och blir besvikna. Du vet, om du säger vikingar så förväntar jag mig att se en kille med stora flätor på en långbåt som är supervåldsam och superaggressiv. Om man inte levererar just det så tror jag folk blir besvikna.

Så vad skulle du göra om du skulle placera ”Assassin’s creed” i Sverige?

– I Sverige? Jag tror… Jag tror att det skulle bli ett spel om kolonisering, du vet, den här resan från obefolkade områden där det är jättesvårt att upprätthålla liv, att tvingas hitta resurser, leta upp nya platser. Så jag tror att jag skulle göra ett spel om det, och om spridningen av olika kulturer som kommer sig av det.

Jonas Högberg