Spela ”World of warcraft” – och bli stekhet på arbetsmarknaden

avJonas Högberg

1 av 5

Raidande i ”World of warcraft” kan vara en viktigare merit på ditt cv än en prestigefylld Harvard-utbildning.

Det menar forskaren John Seely Brown som anser att onlinerollspelets gruppbyggande och idétänkande är överlägset det som sker i företagsvärlden.

Har du spelat i ett guild med andra människor och raidat fängelsehålor och grottor i ”World of warcraft”?

Grattis.

Då är chansen stor att du är en bättre medarbetare på jobbet. I alla fall om man frågar forskaren John Seely Brown.

– Jag skulle hellre anställa en höglevlad ”World of warcraft”-spelare än en MBA-student från Harvard, säger han i en Big Think-video.

”Ge och ta kritik”

Brown antyder att företag skulle kunna lära sig mycket om gruppdynamik och gruppbyggande från spelet, och att det får spelare att aktivt utveckla sig själva när de medverkar i guilds.

– De har ingen bonusstruktur som incitament, fortsätter Brown. Deras drivmedel är passion och genuint intresse. De här guilden är meritbaserade. Så även om du är ledaren för ett särskilt spektakulärt raid summerar du din egen insats efter slutfört dagsverke samtidigt som alla andra är helt öppna för att både ge och ta kritik.

En ny dimension

Brown är kanske allra mest imponerad över onlinerollspelarnas benägenhet att ständigt lära sig nya idéer och strategier.

–Det är en fantastisk läromiljö med mäktiga läroredskap som jag tror att vi i utbildningsvärlden kan lära oss en hel del av, och som vi i företagsvärlden kan lära oss en hel del av. De drivs av passion, de drivs av nyfikenhet, de drivs av sitt intresse och det här fenomenet de är del av har släppt lös en helt ny dimension av lärande som inte hade varit möjlig på något annat sätt.

John Seely Brown är inte ensam om att hävda onlinerollspelens storhet. Den före detta kreative chefen på Electronic Arts, Bing Gordon, tog rygg på Browns åsikter när han medverkade i en paneldiskussion på SXSW Interactive i december förra året.

– Om du ska bygga ett företag så måste du göra det på samma sätt som en ”World of warcraft”-ledare bygger sitt guild, förklarade Gordon. Du konstruerar en veckobaserad kalender, du kommer på ett system och ett tillvägagångssätt att fördela bytet, och hoppas att ingen i gruppen får för sig att döda chefen.