Brinnande torn upprör

SPELA

Kanske var det den Lille Pojken som inspirerade. Eller den Fete Mannen.

När Tomohiro Nishikado var blott ett år gammal föll döden med de smaklösa namnen över Japan. Han växte upp i en efterkrigstid som inte bara förvandlade öriket till en exportmakt av elektroniska prylar.

Japanernas kollektiva medvetande härjades dessutom av posttraumatisk stress efter atombomberna.

Monstret ”Godzilla” – som ironiskt nog har en egen stjärna på Hollywoods ”Walk of fame” – är den japanska popkulturens kanske tydligaste metafor för det amerikanska övergreppet.

Men Tomohiro Nishikado bidrog också. Med ”Space invaders”.

– Det är inte för långsökt att se rymdskeppen i ”Space invaders” som flygplan över Japan och massförstörelsevapen som faller från himlen, säger Newsweek-journalisten N’Gai Croal i Discovery-dokumentären ”I, Videogame”.

Och i trettio år har ”Space invaders” hyllats som ett av de mest inflytelserika spelen genom tiderna.

Ända tills en amerikan skapade en ny version – med tvillingtornen i bakgrunden.

Under spelmässan i Leipzig häromveckan fick konstnären Douglas Stanleys ”Invaders!” stor uppmärksamhet.

Konceptet är intakt – våg efter våg av invaderande rymdskepp möter spelaren i ett allt högre tempo. Man kan bara skjuta upp det oundvikliga nederlaget.

Men två brinnande torn som fond blev för mycket.

New York Daily News intervjuade upprörda amerikaner i en artikel med rubriken ”Disgraceful invaders”.

Stanley har blivit mordhotad. Taito, som äger rättigheterna till ”Space invaders”, tar avstånd från spelet.

I själva verket är ”Invaders!” en smart samtidskommentar som också bevisar att ett gammalt spel med föråldrad grafik kan vara tidlöst.

”Godzilla” borde få sällskap på ”Walk of fame”.