Har även GTA blivit äldre?

SPELA

Frågan alla ställer sig: var utspelas ”Grand theft auto V”?

Frågan Rockstar Games borde ställa sig: vad ska ”Grand theft auto” egentligen vara?

Foto: PETER OTTSJÖ

För Rockstar räcker det att slänga upp en logotyp och ett datum för att sätta hela spelvärlden i gungning.

Åtminstone när logotypen innehåller orden ”Grand theft auto V” och datumet avslöjar tidpunkten för premiärtrailern.

Om någon undrar har förlagan sålt i över 22 miljoner exemplar. Jag själv delade ut fem plus under rubriken ”New York – på riktigt”.
Rockstar kan som nästan inga andra förflytta spelaren till tider och platser som speglar och förstärker popkulturell mytologi.

När vi körde genom Miami i ”Vice City” var det inte ett försök att återge den verkliga staden – utan den som redan porträtterats i ”Miami Vice” och ”Scarface”. Till och med Philip Michael Thomas satt i passagerarsätet. Amerikansk västkusthiphop på det tidiga 90-talet – i synnerhet runt Dr. Dres ”The Chronic” – var inspirationen för många av de figurer man möter i spelet ”San Andreas” första akt.

Och New York, det var kanske inte ”på riktigt”, men Liberty City kom stundtals bra nära den atmosfär och stämning som Scorseses filmer dryper av.
Därför är det helt naturligt att fansen nu, sida upp och sida ner, debatterar var och när ”Grand theft auto V” utspelar sig. Vad betyder det gröna mönstret i den romerska femman? Svitmärket i form av en spader? Ska vi tänka dollarsedlar, kasinon, Las Venturas? Vem vet – klart är i alla fall att logotypen har betydligt mer karaktär än motsvarande för ”Grand theft auto IV”.

Klart är också att tidseran och miljöerna är det minsta problemet för Rockstar.

Däremot måste de fråga sig vad ”Grand theft auto” som spelserie ska vara.
Å ena sidan måste ett ”GTA” leverera det anarkistiska urbana vansinne alla så tätt förknippar serien med. Å andra sidan har bröderna Houser blivit äldre och därmed har också temperamentet och tonen i deras historier – inte minst i ”Grand theft auto IV” – mognat och blivit allvarligare. Risken är förstås att kontrasten mellan de två ytterligheterna förstärks i ”GTA V”.

En osannolik lösning skulle vara om Rockstar regisserade spelaren hårdare och begränsade dess frihet, men då skulle det inte vara ”GTA” längre.
En mer realistisk lösning är att studion hittar tillbaka till den humor som så snyggt knöt samman story och speldesign i exempelvis ”Vice City”. Det är många som favoriserar episoden ”The ballad of Gay Tony” just för att Rockstar skrev den med lättare penna – vilket också tillät galnare uppdrag och roligare sidospår.

Det här är en av årets mest intensiva spelperioder – bara den här veckan lanseras den lilla shootern ”Battlefield 3”. Precis då bestämmer sig Rockstar för att låta bomben brisera.

Det säger en hel del om ”Grand theft auto V”.

Hur lite vi nu än vet om spelet.