Mer av allt – i ”Battlefield 5”

avJonas Högberg

BF4-producenten nämner femman i ny intervju

1 av 5

Svenskar är dåliga historieberättare.

Det anser EA Games-chefen Patrick Söderlund.

Å andra sidan är vi uppenbarligen ganska bra på att designa spelsystem.

Är svenskar dåliga historieberättare?

Frågar man Patrick Söderlund, chef för EA Games Label och EA Sports, är svaret ja. I en

-intervju med New York Times sablar han ner på vårt undermåliga berättande i spel – men hyllar samtidigt vår förmåga att designa fantastiska spelsystem.

”Storyn bara glasyr”

– Jag hatar att behöva säga det här, men historieberättande är inte något som kommer naturligt för oss svenskar. Men vi är bra på att designa spelsystem, och det är vad de här spelen handlar om.

ställer ett block framför dig och säger ”gör vad du vill med det”. ”Battlefield” är ett system designat för underhållning snarare än att berätta en historia.

”Battlefield 4”-producenten Patrick Bach fyller i:

– Storyn är bara glasyren på tårtan.

”Mer förstörelse” – i ”BF5”

Bach passar samtidigt på att fresta alla ”Battlefield”-fans genom att redan nu börja prata om ”Battlefield 5” och vad man planerar för det.

– Fler features. Extra allt. Mer förstörelse. Varje nytt spel måste vara nästa stora grej.

Det återstår att se om först ”Battlefield 4” lyckas med just det: att vara nästa stora grej. Spelet släpps till pc, Xbox 360 och Playstation 3 29 oktober. Xbox One- och Playstation 4-versioner ska också släppas i samband med att konsolerna lanseras.