Microsoft skrotar Xbox One-kraven

Publicerad:

Efter intensiva protester: behåller gamla reglerna

1 av 11
Nu har Xbox One till slut släppts i Sverige – året efter att den lanserats i länder som USA, England och Tyskland. Och fortfarande får vi svenskar inte tillgång till alla funktioner.

Efter att ha utstått hård kritik på E3 backar nu Microsoft.

Xbox One kommer inte längre kräva dagliga onlineveriferingar.

Konsolen kommer inte heller medföra några restriktioner på begagnade spel.

Den svidande kritiken har burit frukt. Spelvärlden kan andas ut. Microsoft utannonserade sent igår kväll att man ger efter för spelarnas ilska. Xbox One släpper sina krav på dagliga onlineverifieringar och kommer inte längre ålägga några restriktioner på begagnade spel.

Det betyder att konsolen i mångt och mycket kommer fungera som Xbox 360. Spelaren kommer fortfarande behöva internetuppkoppling för att initialt kunna starta maskinen, men därefter kan man spela alla spel offline.

Alla spel regionsfria

En annan bonus är att Xbox One-spelen nu blir regionsfria, precis som Playstation 4-spelen.

Som ett resultat av den här förändringen kommer dock Microsoft att dumpa möjligheten att dela sina spel digitalt.

I ett blogginlägg på Xbox Wire redogör Don Mattrick, chef över interactive entertainment business på Microsoft, varför man ändrat sig.

– Ni berättade för oss hur mycket ni älskar den flexibilitet ni har med de spel som levereras på skiva idag. Förmågan att låna, dela och sälja de här spelen som ni själva behagar är av stor vikt för er. En annan sak som är viktig för er är möjligheten att spela offline, så länge ni själva vill, var som helst i världen.

”Vi har lyssnat”

– Det är därför jag idag kan avslöja att vi ändrat oss och att ni kan spela, dela, låna och sälja tillbaka era Xbox One-spel precis som ni själva vill.

– Vi uppskattar er passion, stöd och vilja att utmana övertagandet av digitalt licensierande och uppkoppling. Även om vi tror att de flesta kommer vilja spela spel online och ha åtgång till molnet för både spel och underhållning så kommer vi ge konsumenterna chansen att välja mellan fysiskt och digitalt innehåll. Vi har lyssnat och vi har hört högt och tydligt att ni vill ha det bästa av båda världar.

Jonas Högberg

Publicerad: