Tv-spel är den nya rocken

SPELA

Spel säljer mer än musik

1 av 2 | Foto: Snart större än Jagger? Super Mario.

Är tv-spel den nya rocken?

Det verkar mer möjligt än någonsin.

2006 kommer att bli det år då svenskar köper mer tv-spel än skivor.

Det är SVT:s program "Lilla Aktuellt" som sammanställt siffror från spel- respektive musikbranschen.

Prognosen är tydlig.

I år kommer – för första gången – försäljningen av dator- och tv-spel gå om skivförsäljningen i Sverige.

Att skivbranschen befinner sig i kris är ett mantra som hörts allt oftare de senaste åren. Det motsatta gäller tv-spelsmarknaden, som i år räknar med att slå försäljningsrekord.

– Vi kommer att slå rekord och troligen sälja för mer än en miljard kronor, säger Per Strömbäck, vd för branschorganisationen MDTS, till svt.se.

"En kulturform som blir allt större"

Aftonbladets spelredaktör Peter Ottsjö är inte förvånad över utvecklingen.

– På sätt och vis var det här väntat, med tanke på hur illa det sett ut för skivbranschen och dess svårigheter att hitta sitt nya jag i den digitala världen, säger han och fortsätter:

– Kanske är det en smula överraskande att den här utvecklingen gått så fort. Spel är en kulturform som blir allt större och som allt fler upptäcker och tycker är kul, givande och utvecklande.

Läs Aftonbladets spelblogg:

Kolla musiken och spelen som säljer mest

Martin Söderström